Osobný odber už na 652 miestach na Slovensku

Haruki Murakami: Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovania

Autor: Diana Mašlejová, 12. novembra 2014

Keď Cukuru Tazakiho opustia všetci jeho stredoškolskí priatelia, keď ho odvrhnú ako prebytočný článok v reťazci, bez vysvetlenie, bez emócií, surovo a nemilosrdne, Cukurov reálny svet prestáva existovať. Celá jeho podoba sa scvrkne iba na praktické úkony a bezfarebné prežívanie a podvedomie roztvorí svoju tlamu ako krvilačná šelma.

Cukuru je natoľko všedný, až sa stáva záhadným. Jeho príbeh, alebo ako v názve uvádza slávny spisovateľ Murakami – roky jeho putovania, nesledujeme chronologicky. Epizódy, vzostupy, pády a medzitým dlhé dekády stereotypného prežívania skáču jeden cez druhý a prekrývajú sa s Tazakiho snami a preludmi z útrob podvedomia.

Napriek tomuto vkusne nakombinovanému gulášu, si hlavný hrdina ihneď získava pozornosť a záujem čitateľa. Okolo jeho postavy sa totiž nabaľuje množstvo nezodpovedaných otázok, mystérií i temnoty. Celý tento zmätok spôsobilo kedysi dávno silné, harmonické a až príliš dokonalé priateľstvo jednej partie. V spoločenstve štyroch kamarátov, jemnocitnej Bielej, energickej Čiernej, inteligentného Červeného a spoločenského Modrého, si Cukuru vždy pripadal tak trocha ako outsider. Pocit osamotenosti v ňom nevzbudila iba predtucha mien (on jediný si neniesol nijaký farebný odtieň), ale aj presvedčenie, že je nezaujímavý, všedný, nadbytočný. Keď ho potom partia zrazu vylúčila, nemal odvahu pátrať po príčine. Uzavrel sa do seba, sústredený na jediné vykúpenie – smrť. Ale zo sveta nakoniec neodišiel, aj keď po emocionálnej stránke o tom možno pochybovať.

Splnil si sen stavať a budovať železnice a popritom viesť usporiadaný, ničím nevybočujúci život zodpovedného zamestnanca, nekomplikovaného a praktického človeka, ktorý nič nežiada, ani nedáva. Keď sa mu však nádejná partnerka Sára prizná, že pri milostnom akte má pocit, že je mysľou kdesi inde a nejaká rana v ňom ostala nezacelená, Cukuru dá na jej radu, rozhodne sa starých priateľov nájsť a otvoriť s nimi knihu dávneho tajomstva.

Cukuru Tazaki pôsobí od začiatku záhadne a ani čitateľ sa tak celkom nevie rozhodnúť, či ho vlastne ľutuje, alebo odsudzuje. Mnohé signály napovedajú, že miera vytesnenia udalostí a emócií v ňom mohla rozbehnúť až takmer patologické správanie. Avšak všetko môže byť nakoniec iba sen a bezfarebný Tazaki je nevinný. Alebo má prsty v desivom, kriminálnom čine? Čo našepkávajú jeho erotické sny so starými priateľkami Bielou a Čiernou? Prečo ho z ničoho nič opustili? A aký dôvod má odlúčenie jeho priateľa Haida? Tazakiho život oplýva viacerými nevysvetliteľnými a opakujúcimi sa javmi a žeby v tom bol celkom neoprávnene? Japonský spisovateľ Haruki Murakami v knihe Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovania maľuje pestrú mozaiku vnútorného života a neuchopiteľných myšlienok svojho hrdinu. Na dokreslenie jeho pochodov a motivácií používa originálne a krásne metafory a pridáva ešte štipku mystiky a napätia. Kniha „večného čakateľa na Nobelovu cenu“ tak osciluje medzi thrillerom, psychologickou drámou a takmer romantickým románom a dokopy vytvára dielo hodné prečítania i zamyslenia.

Haruki Murakami (1949) je známy japonský prekladateľ a spisovateľ. Vyštudoval divadelnú vedu na Wasedskej univerzite v Tokiu.

Miluje jazz, beh a knihy. Jeho dedko bol buddhistický mních, rodičia vyučovali japonskú literatúru. Je Japoncom, ktorý má rád západnú literatúru a hudbu, na ktorej vyrastal. Ako študent prečítal veľa filmových scenárov. Pri písaní ho ovplyvnili mnohé životné skúsenosti predavača hudby, otvorenie jazzového baru, behanie...

Je držiteľom mnohých prestížnych ocenení, jedným z nich je aj Cena Franze Kafky. Jeho knihy boli preložené do viac ako päťdesiatich svetových jazykov a okrem románov píše poviedky, eseje a literatúru faktu.

Darujte knihy!

Zabudnite na elektroniku.
Tipy na darčeky →