DOPRAVA ZADARMO PRI NÁKUPE OD 15 EUR

Isabel Allende: Dcéra šťasteny

Autor: Barbora Tatierská, 8. októbra 2018

Myslím, že o čilskej spisovateľke Isabel Allende a jej magickom nadaní písaného slova netreba rozprávať, taktiež ako netreba autorku ani veľmi predstavovať, pretože vďaka slovartovským vydaniam sa jej tvorba vracia do čitateľského repertoáru. Pokiaľ ste s jej tvorbou už zoznámení, ba dokonca aj vlastníte nejaký ten starší knižný exemplár, nové vydania vás potešia nielen aktualizovanými textami, ale aj prekrásnymi čarovnými obálkami, akou je aj obálka Dcéry šťasteny. Žeravá, do myšlienok zahĺbená rusovláska, ktorej kadere nenápadne vytvárajú ohnivého draka , vás pozýva na plamennú čitateľskú cestu, ktorá začne v Čile a skončí v San Franciscu počas obdobia tzv. „zlatej horúčky“.

Hlavnou hrdinkou Dcéry šťasteny je Eliza Sommersová. Ako mnoho z autorkiných hlavných postáv, aj ona je, zozačiatku, dieťaťom neurčitého pôvodu, osvojené rodinou, v prípade Elizy sú to súrodenci Sommersovci, od ktorej sa výrazne odlišuje svojím správaním a najmä schopnosťami, ktorými sú Allendovej hrdinky príznačné. Eliza je vychovávaná svojou, síce neoficiálne, ale predsa len adoptívnou matkou, Miss Rose a indiánskou pestúnkou, Mamou Fresiou. Kým sa ju Miss Rose snaží viesť cestou upravenej, distingvovanej a pokornej mladej dámy, Mama Fresia ju učí kuchárskemu umeniu, tradičným receptom a liečeniu bylinami. V upätej domácnosti súrodencov je jedinou „päsťou na oku“ ich brat John, prísny kapitán, vďaka ktorému Eliza stretne svoju lásku, Joaquína Andietu, ale aj nenápadného spoločníka, čínskeho lekára Tao Čʼ-ena. Číňan a vdovec, prichádza do Čile pod vedením kapitána Johna, sprevádzaný duchom zosnulej manželky Lin. Ani len vo sne netušil, že mu mladá a divoká Eliza, v ktorej vzbĺkla láska k chudobnému Joaquínovi, zmení život raz a navždy. Po tajomnej dohode spoločne, spolu s ostatnými cestujúcimi zachvátenými „zlatou horúčkou“, odchádzajú loďou do San Francisca. Eliza tajne, v podpalubí, Tao Čʼ-en ako lodný kuchár a lekárnik. V San Franciscu miesto mesta hojností posypaného zlatým práškom úspechu na nich čaká krutá realita, ktorej sa čoskoro stanú súčasťou a zažijú ju i mimo mesta, najmä Eliza, ktorá od Tao Čʼ-ena odchádza v mužskom prezlečení, aby hnaná spaľujúcim ohnivého citu našla Joaquína a zistila, či ho naozaj ešte miluje. Pridáva sa k ostatným ľuďom mieriacim k zlatým žilám a snaží sa prežiť. Akokoľvek, napríklad aj hrou na klavíri v pojazdnom verejnom dome. Elizino putovanie je obohatené o reálie, ktoré čitateľovi priblížia kontúry vtedajšej podoby, samozrejme, Čile, ale najmä San Francisca a jeho okolia plného prisťahovalcov, zbohatlíkov, nešťastníkov ženúcich sa za zlatom, farmárov, prostitútok a banditov.

V poslednej vete prvého odseku som použila niekoľko slov priamo súvisiacich s ohňom. Nie iba kvôli obálke, ale aj tomu, že oheň, v rôznych podobách, je významným elementom a často i spúšťačom udalostí výrazne meniacich dovtedajší život románových postáv. Keby niet vášnivej noci Elizinho otca, ktorý bude v románe neskôr odhalený, s mladou Čiľankou, nebola by Eliza. Keby niet ohňostroja iskier medzi Elizou a Joaquínom pri ich prvom stretnutí, nezrodí sa láska, kvôli ktorej je Eliza schopná obetovať čokoľvek, od komfortu, cez vlastné zdravie. Keby niet „zlatej horúčky“, možno by Joaquín zostal s Elizou a ona by nemusela v najväčšej tajnosti utiecť od adoptívnej rodiny, podplatiť Tao Čʼ-ena a odísť s ním na lodi do Kalifornie. Keby niet horúčky, ktorú Eliza dostala na lodi, možno by sa nikdy nebola bývala zblížila Tao Čʼ-enom  a nikdy by sa neboli bývali stali takými blízkymi spoločníkmi a priateľmi, ako sa stali potom. A keby niet okúzľujúceho čilského ohňa menom Isabel Allende, asi by nás ani nepostihla taká čitateľská horúčka k čilskému magickému realizmu.

Za recenziu ďakujeme Barborke Tatierskej. :)

Instagram@theartcticlass

Autorka románu Dom duchov, ktorý bol s veľkým úspechom sfilmovaný, písala aj rozprávky.

Allende Llona, sa narodila v Čile diplomatovi Tomásovi Allendemu, synovcovi Salvadora Allendeho (čilský prezident v rokoch 1970 - 1973), a Francisce Llone. V roku 1945 sa rodičia rozišli a matka sa s deťmi odsťahovala naspäť do Čile. V rokoch 1953 až 1958 bývali v Bolívii a neskôr v Bejrúte, kde Allendeová doštudovala na súkromnej anglickej škole. V roku 1958 sa vrátila do Čile, kde dokončila štúdium žurnalistiky a stretla svojho prvého manžela, Miguela Fríasa, za ktorého sa vydala v roku 1962.

V rokoch 1959 až 1965 pracovala pre OSN v Santiagu a neskôr v Bruseli. V roku 1963 ... viac