Osobný odber už na 36 miestach po slovensku

Isabel Allende: Japonský milenec

Autor: Barbora Tatierská, 9. januára 2019

Jednu z najznámejších magických realistiek súčasnosti, hádam, netreba ani predstavovať. Divoký čilský spisovateľský vietor, menom Isabel Allende, opätovne privial na pulty kníhkupectiev novú knihu, a to Japonského milenca.

Hneď zo začiatku je potrebné podotknúť, že Japonský milenec má skoro úplne odlišnú atmosféru, ako predchádzajúce autorkine knihy. Z diela nesrší taká živelnosť a energia, ako napríklad z Dcéry šťasteny. Akoby sa autorka ustálila a reflektovala udalosti pokojnejšie, s odstupom času. Už aj miesto deja je symbolom pokoja, spomalenia, oddychu, pretože je to domov dôchodcov, nazývaný Lark House, v ktorom väčšina z obyvateľov v ňom dožíva svoje posledné chvíle. Avšak, nie sú to celkom typickí dôchodcovia, ale akási podivná zmes umelcov, aktivistov, maliarov a hipisákov, jednoducho, sú tým, čím počas života nemohli/nesmeli/nestihli byť a teraz majú na to konečne príležitosť. Práve tu sa zamestnala mladá Irina, imigrantka, snažiaca sa v novej krajine prežiť ako sa dá. Hneď, ako začne pracovať, si ju dôchodcovia obľúbia, najmä ústredná hrdinka knihy, Alma Belascová. Mysteriózna žena vzbudzujúca rešpekt medzi všetkými v Lark House je pre každého akýmsi džinom, ktorý sa objaví a potom zase zmizne, nevedno kam. Jedno však vedia, niekto jej pravidelne posiela kvety a listy. Kto, to nikto netuší. Avšak pomaly tomu na kĺb prichádza Irina, ktorú si Alma zamestná, aby triedila jej staré fotky, zápisníky a pomáhala jej s rekonštrukciou minulých spomienok, za pomoci jej vnuka, Setha, sústrediaceho sa viac na Irinu, ako na Almino rozprávanie. Alma svojim dvom verným dušiam začína rozprávať príbeh, ktorého počiatok je v predvojnovom Poľsku, odkiaľ je Alma poslaná do Kalifornie, aby rodičia predišli tomu, že by sa jej mohlo niečo stať. V Kalifornii si ju jej príbuzní adoptujú a v ich dome stretáva „svojho“ Japonca, Ičimea, syna záhradníka. Z Almy a Ičimea sa stávajú skvelí priatelia, no ich relatívne bezstarostný vzťah naruší útok na Pear Harbour zo strany Japoncov, čo okamžite vyvolá vlnu perzekúcií a nenávisti voči tomuto národu, neopomenúc ani rodinu mladého Ičimea, ktorá je deportovaná preč. Po čase však opäť nachádzajú k sebe cestu, ale nie všetko vychádza podľa ich predstáv...

Nepovedala by som, že Japonský milenec je typická „allendovka“, osobne mi tam chýbala jej dynamika a impulzívnosť. Celkovo však odlišnosť tejto knihy nie je nevýhodou. Je to dielo skôr podobné očarujúcej rozprávke, na ktorej pozadí sa odohrávajú historické míľniky. Tak, ako aj obálka svojou subtílnou krehkosťou opantá zrak, tak i dej knihy čitateľa postupne vťahuje, až kým sa neprechádza v záhradách so samotnou Almou Belascovou.

Všetky knihy autorky Isabel Allende nájdete tu.

Za recenziu ďakujeme Barborke Tatierskej.

Viac o knihách, si viete pozrieť aj na jej instagrame: @theartcticlass

Autorka románu Dom duchov, ktorý bol s veľkým úspechom sfilmovaný, písala aj rozprávky.

Allende Llona, sa narodila v Čile diplomatovi Tomásovi Allendemu, synovcovi Salvadora Allendeho (čilský prezident v rokoch 1970 - 1973), a Francisce Llone. V roku 1945 sa rodičia rozišli a matka sa s deťmi odsťahovala naspäť do Čile. V rokoch 1953 až 1958 bývali v Bolívii a neskôr v Bejrúte, kde Allendeová doštudovala na súkromnej anglickej škole. V roku 1958 sa vrátila do Čile, kde dokončila štúdium žurnalistiky a stretla svojho prvého manžela, Miguela Fríasa, za ktorého sa vydala v roku 1962.

V rokoch 1959 až 1965 pracovala pre OSN v Santiagu a neskôr v Bruseli. V roku 1963 ... viac