Jean-Michel Guenassia: Vplyv Davida Bowieho na osud mladých dievčat

Rozprávanie, ktoré zo začiatku vyznieva dosť „frajersky“, za každú cenu snažiace sa upútať, sa v podstate počas celého deja nemení. Len vy si naň zvyknete, aj sa vám zapáči. Môžete sa pristihnúť aj pri tom, že ste na jedno menšie posedenie zhltli tretinu knihy a čítate stále ďalej, tak ako sa to stalo mne.

Dej rozpráva sedemnásťročný Paul, ktorý so svojou nie príliš bežnou rodinou žije v Paríži. Paul má dve matky, svojho otca nepozná. Ako sa dozviete z príbehu, Paul pripomína aj ženu, aj muža, preto na prvý pohľad vôbec nie je zrejmé, akého je vlastne pohlavia. Celý príbeh je takto milo a originálne vymyslený a vyrozprávaný. Možno sa budete zamýšľať nad tým, prečo je to celé také „divné“ a „čudné“, ale budete čítať ďalej a s radosťou.

Paul vo svojom rozprávaní opisuje svoj život, súčasný, ale aj ten minulý, keď bol ešte len malý chlapec. Veľkú rolu tu zohráva najmä jeho vzťah s matkou, ktorú nazýva Léna. A taktiež s nevlastnou matkou, Stellou. So Stellou si rozumie omnoho lepšie, ako so svojou biologickou matkou, ktorá by chcela, aby bol gej. Svár celého ich problému je najmä v tom, že si nerozumejú a Léna ho vidí trochu inak, nie takého, aký v skutočnosti je. Dej je preto okorenený mnohými ich nedorozumeniami, ktoré vyplývajú najmä z matkinej agresívnej povahy. Paul už v úvode spomína, ako to, že nemá otca, ovplyvnilo jeho (aj školský) život. Vlastne by chcel vedieť kto je to, spoznať ho.

Nielen rodinné vzťahy tvoria dôležitú časť tohto príbehu, ale aj tie priateľské. Paul má najlepšieho kamaráta Alexa, ktorý je však gej. A ktorý je doňho zamilovaný. Ďalšiu dôležitú súčasť príbehu tvoria sexuálne orientácie. Slová heterák, gej či lesba budete čítať takmer na každej druhej strane. A aby ste neboli prekvapení, mám pocit, že takmer každá baba v knihe bola lesbička a chalan gej. Okrem Paula, pravdaže. Paul miluje dievčatá a budete mať možnosť prečítať si aj o jeho zamilovaní sa a túžbe po dievčatách. Až tak, že začne navštevovať lesbický podnik, do ktorého ho pustia len preto, lebo si myslia, že je žena. Tento príbeh určite nebude vhodný pre každého, najmä nie pre tých menej tolerantných, ktorí iné orientácie vôbec neuznávajú.

Počas čítania som mala taký zvláštny pocit, že autor tu snáď už ani viacej tém, okrem tých, ktoré spracúva, nemohol použiť. Natrafíte tu naozaj na všetko. Od šikanovania na základnej škole až po vznik psychickej choroby. Primárne sa však autor zameriava na vzťahy, dospievanie mladého chlapca a jeho hľadanie sa vo svete. Paul vlastne vôbec nevie, čo by mal v živote robiť (okrem toho, že hrá na klavír).

Ja som si čítanie veľmi užila. Kniha Vplyv Davida Bowieho na osud mladých dievčat, je naozaj dosť iná, ale mali by ste jej dať šancu. Nudiť sa určite nebudete. Už keď som si myslela, že ma naozaj nemôže nič prekvapiť, autor prišiel s ďalšou málo pravdepodobnou (v bežnom živote veľmi nepravdepodobnou) situáciou, ktorá celý príbeh trochu pootočila. Ale myslím si, že si na tieto veci veľmi rýchlo zvyknete, lebo sú súčasťou autorovho štýlu v tejto knihe a v závere ani nepôsobia príliš dych berúco. Odporúčam všetky autorove knihy (aj keď som Klub nenapraviteľných optimistov ešte nečítala).

„Keď sa nejaké puto pretrhne, keď sú vzťahy nielenže skúšané alebo zanedbávané, ale keď sa skutočne prerušia, môžeme byť nešťastní, môžeme to ľutovať, ale predstavovať si, že to dokážeme opraviť a vrátiť sa späť, je ilúzia, nikdy sa nevrátime, nech by sme to skúšali akokoľvek, vždy budeme cítiť pach mŕtveho tela.“

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej.

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Bea Uusma: Expedícia – Môj ľúbostný príbeh