Jessa Crispin: Prečo nie som feministka

Prečo nie som feministka je drobná kniha, ktorej názov ju vie veľmi ľahko zaradiť medzi tie, ktoré vysvetľujú prečo je feminizmus zlý. No pri čítaní zisťujete, že si to autorka myslí len o novodobom feminizme a tvrdo odsudzuje tých, ktorí sa nestotožňujú s pôvodnými predstaviteľkami feminizmu a ich myšlienok.

Kritika novodobého feminizmu je v knihe naozaj silná, autorka sa zameriava na veci, ktoré sa môžu zdať ako drobnosti, no v jej očiach podstatne narúšajú celistvosť feministického prúdu. Pri niektorých názoroch som sa pristihla, že nevedomky prikyvujem hlavou na znak súhlasu, keďže vo veľa veciach autorka mala pravdu. Týchto myšlienok však bolo výrazne menej ako tých, ktoré mi prišli až prehnane radikálne a jednostranné.

Autorka sa výrazne zaoberá pojmom feminizmus a snaží sa vysvetliť, čo by tento pojem skutočne mal znamenať, čo pôvodne znamenal a ako ho pokrivili dnešné feministky. Na základe toho vysvetľuje, prečo vlastne ona nie je feministka, čo jednoducho znamená prečo sa nechce v dnešnej dobe týmto slovom označovať. Je pravda, že dnes je tento pojem zovšeobecnený na všetky ženy, ktoré si čo i len trochu presadzujú svoje práva, a často zo strany mužov (a dokonca aj niektorých žien) používaný ako nadávka. Tieto oblasti mala veľmi dobre pokryté a vysvetlené.

Doba sa mení a s ňou sa menia aj hnutia, výnimkou nie je ani feminizmus, no mnohokrát som mala pocit, že autorka si nechce pripustiť, že by takáto zmena bola možná. Jej argumenty a názory sú však veľmi zaujímavé, či už s nimi človek súhlasí alebo nie, lebo minimálne vám poskytnú iný pohľad na vec. Každá kritika má svoj význam, predstavuje priestor na zlepšenie. Autorka predstavila svoj subjektívny a dosť vyhradený názor, je preto pochopiteľné, že sa u veľa ľudí nestretne s porozumením.

Možno táto knižka nedokáže zmeniť celý svet, možno by ani nemala, no možno dokáže čitateľa donútiť zamyslieť sa. A to niekedy stačí.

Za recenziu ďakujeme Adriane Friedlovej. :)

Instagram: @caroknih