Jessie Burton: Múza

Píšu sa 30. roky 20. storočia. Mladá a talentovaná Olive Schlossová sa sťahuje s rodičmi do Španielska z chladného a daždivého Londýna. Jej otec je obchodník s umením vo Viedni, no o talente svojej dcéry nič nevie. Olive sa spriatelí s Teresou a jej nevlastným bratom Isaacom. Issac Robles je muž plný života, revolucionárskych myšlienok a snov o slávnej budúcnosti maliara. Španielsko však stojí na prahu občianskej vojny, čo poznačí osud všetkých spomenutých.

O niekoľko desiatok rokov neskôr prichádza mladá imigrantka z Trinidadu Odelle Bastienová do Londýna. Túži sa stať spisovateľkou, no pracuje v predajni s obuvou. Jej život však zmení obálka zo Skeltonovho inštitútu, kde ju zamestnajú ako pisárku. Okrem toho spozná Lawrieho Scotta, ktorý v nej prebudí záujem a vrúcny cit. Ten má v rukách vzácne dedičstvo. Obraz, ktorý podľa domnienok namaľoval slávny Isaac Robles. Aké tajomstvo skrýva záhadný obraz? Kto bol záhadnou autorovou múzou? Čo jej kolegyňa Marjorie Quicková tají? Vynára sa množstvo otázok, ktoré sa Odelle snaží zodpovedať.

„No jej prítomnosť akoby takto strašidelne predznamenala koniec tejto mojej životnej kapitoly. Videla vo mne čosi spriaznene zraniteľné? Zaberali sme my dve priestor, v ktorom je našou jedinou možnosťou vyplniť prázdno papierom?“

Po prečítaní knihy môžu nastať iba 2 situácie. Buď ju prečítate len ako obyčajný príbeh a odložíte s priemerným hodnotím. Alebo dokážete absorbovať všetky farby, pocity a vášne, ktoré autorka do knihy vložila a prepadnete jej od prvej až po záverečnú kapitolu. Je to príbeh o silných priateľstvách, láske, ale aj zložitom probléme s politickým pozadím. Hoci v knihe vystupujú 2 hlavné postavy, ich životy akoby sa prelínali. Spája ich skrývaný umelecký talent, túžba po uznaní a nájdená láska. Dej sa odohráva v dvoch rôznych časových líniách, ktoré napokon splynú do jedného dokonalého celku. Prechod z jedného do druhého obdobia je zachytený veľmi citlivo s prihliadnutím na čitateľa. Už vzhľadom na žáner nie je kniha určená pre každého bez ohľadu na vek a preferencie. No čitateľské duše s bohatou fantáziou nájdu zaľúbenie v tomto príbehu priam prekypujúceho umením a láskou ku kreativite. Po prvej knihe sa od autorky očakávalo, čím obohatí čitateľský svet tento krát. Určite nesklamala a priviedla na svetlo sveta knihu plnú života, boja a lásky či už tej šťastnej alebo nešťastnej. Výstižnejší názov kniha už ani nemohla mať, nakoľko aj čitateľovi vleje túžbu niečo vytvoriť, túžbu zanechať po sebe niečo trvalé a dokonalé.

Literárna revue 14/2017

Kiera Cassová: Siréna