Osobný odber už na 477 miestach na Slovensku

John Boyne: Zostaň, kde si, a potom odíď

Autor: Knihomoľka Caroline, 10. júna 2019

Román Chlapec v pásikavom pyžame sa stal celosvetovou senzáciou. Teraz prichádza John Boyne s novým nemenej silným príbehom o malom chlapcovi pátrajúcom po osude svojho milovaného ocka.

Alfie mal len päť rokov, keď sa začala prvá svetová vojna. Keď sa jeho ocko Georgie rozhodol dobrovoľne odísť bojovať ďaleko od svojej milovanej rodiny. Alfie presne netuší, čo sa v skutočnosti deje, no čoskoro pochopí, aké ťažké časy prichádzajú. Všetci sľubovali, že vojna nebude trvať dlhšie ako do Vianoc, no nikto však nepovedal, do ktorých. Alfie tak ostáva žiť sám s mamou Margie. A aby pomohol už tak dosť vyťaženej mamičke, požičia si od bývalého suseda pána Janáčka kufrík na čistenie topánok.

Vojna sa nikdy neskončí!” zakričal Alfie a predklonil sa. ,,Potrvá večne!”
,,Nemáš pravdu. Raz sa musí skončiť. Každá vojna má svoj koniec, inak by sa nemohla začať nová.”

Keď Alfie dovŕši deväť rokov, úplnou náhodou sa dozvie pravdu o svojom ockovi, o ktorom takmer nič nevedel. Rozhodne sa tak podniknúť záchrannú akciu a dobrodružstvo sa tak môže začať!

Žijeme, aby sme mohli bojovať ďalej.”

Opäť sa mi potvrdilo, aký je John Boyne skvelým spisovateľom! Vždy obdivujem, s akou jednoduchosťou dokáže písať aj o takých ťaživých témach ako sú vojny. Aj keď je príbeh zasadený do obdobia prvej svetovej vojny, my ako čitatelia sa nedostávame priamo na bojisko. Síce spolu s hlavným hrdinom prežívame každodenný boj o prežitie, autorovi sa však podarilo vytvoriť príbeh so šťastným koncom a dokázať nám, že láska je jednou z najdôležitejších vecí v živote. A práve preto sa mi kniha Zostaň, kde si, a potom odíď tak páčila!

Pri čítaní som mnohokrát musela obdivovať malého Alfieho za jeho nebojácnosť, odvahu, bystrosť a odhodlanie pomôcť rodine a splniť svoju misiu – zachrániť ocka a priviesť ho konečne po toľkých rokoch domov!

Za recenziu ďakujeme Knihomoľke Caroline Turazovej. :)

Instagram: @knihomolky

John Boyne (1971) je írsky spisovateľ. Písal poviedky do časopisov, dodnes píše recenzie o knihách. Je autorom románov pre dospelých i príbehov pre mladých, ktoré boli preložené do viac ako 40 jazykov.

Vo vydavateľstve Slovart vyšiel najznámejší román Chlapec v pásikavom pyžame, ktorý bol na prvom mieste rebríčku New York Times Bestseller a v roku 2008 bol aj sfilmovaný. Román sa žánrovo radí medzi literatúry pre mládež. Avšak autor si myslí, že mu skôr porozumejú dospelí. Devätročné deti (ako hrdinovia) dnes bez poznania súvislostí vtedajšej doby príbeh z koncentračného tábora pochopia oveľa ťažšie. Tému vojny očami dieťaťa predostrel aj v dvoch nasledujúcich románoch - Zostaň, kde si a potom odíď (2015) a Chlapec na vrchole hory (2016). Ďalšími pozoruhodnými príbehmi o ceste a hľadaní s dávkou fantázie ... viac