MRAZIVÉ ZĽAVY - AŽ 70% NA STOVKY KNÍH

John Grisham: Bar u Kohúta

Autor: Andrea Gálová, 7. januára 2019

„Je to brilantný podfuk. Nie je nezákonný, iba nemorálny.“ Spisovateľ John Grisham nás pravidelne zásobuje svojimi knižnými počinmi. Ako jeho vernú čitateľku ma to veľmi teší. Nie je teda žiadnym prekvapením, že keď sa pred Vianocami objavila jeho kniha medzi knižnými novinkami, voľba bola jasná. Po jeho románe Ostrov Camino sa vracia do dôverne známeho sveta právnikov a súdov v Bare u kohúta.

Je to vôbec škola, alebo iba obyčajná fabrika na diplomy? Odpoveď bola viac-menej jasná. Tisíc ráz oľutoval, že sem prišiel ako nič netušiaci prvák. Teraz, takmer o tri roky neskôr, mal na krku pôžičky ktoré nikdy nedokáže splatiť. Ak aj na konci tunela bolo nejaké svetlo, Mark ho nevidel.“

Investícia do vzdelania sa vyplatí. O to viac, ak študujete na právnickej škole vo Washingtone. To sa však netýka štvorice priateľov  stojacich  na prahu posledného semestra na treťotriednej právnickej škole. S obrovskými dlhmi a neistou budúcnosťou. Starosti im pridáva aj Gordy, ktorý trpí psychickými problémami a jeho stav sa zhoršuje. Jedného dňa im predostrie neuveriteľnú  teóriu o skutočnom fungovaní právnických škôl, kto stojí za ich prevádzkovaním a ako sú navzájom poprepájané dieliky zamotanej skladačky. Todd, Zola a Mark nevedia, nakoľko je teória pravdivá a na koľko je to len  výplod jeho  pomätenej mysle. Keď Gordon nezvládne nápor a ukončí svoj život v rieke, trojica kamarátov nastúpi na rútiaci sa rýchlik plný podvodov, klamstiev, nesplnených sľubov a ukrývania. „Krása ich plánu spočívala práve v jeho trúfalosti.“ Popri pokusoch o prežitie v neúprosnej washingtonskej džungli nezabúdajú ani  na podvod, ktorý bol na nich spáchaný. Pomsta je na dosah, no dokážu skutočne miliardárovi Hindsovi Rackleymu prejsť cez rozum? Uniknú pazúrom pôžičiek a zadlženého života? Alebo ich zhltne neľútostný systém ako tisícky ďalších študentov?

Ocitli sme sa v tomto svinstve, lebo sme zavetrili príležitosť splniť si sen. Ani jeden z nás nemá čo robiť na právnickej fakulte – a teraz sme v tom až po uši. Nepatríme sem, presvedčili nás, nahovorili nám, že sme stvorení na lukratívnu kariéru. Sľubovali nám prácu,  skvelé zamestnanie, pekné platy. V skutočnosti tie miesta neexistujú.“

Právnické prostredie k Johnovi Grishamovi jednoducho patrí. Je to jeho nezameniteľný rukopis. Autor na začiatku čitateľa navnadí na zápletku ohľadom podvodu, ktorú postupne rozvíja ďalej. Popritom podáva príbeh vzostupov a pádov mladých ľudí, ktorí si zvolili nezvyčajnú cestu k úspechu. Cestu vystlanú zneužívaním uponáhľaného právneho systému vo Washingtone. V meste, kde je pomaly každý tretí človek právnik a dobrej práce je nedostatok. Autor sa dotýka aj veľmi aktuálnej témy nelegálneho prisťahovalectva v USA. Opomína akékoľvek zábrany a na rovinu píše o spôsoboch vracania prisťahovalcov do rodnej krajiny.

„Mala úžasný výhľad, každá budova, každý pomník symbolizovali neobmedzenú slobodu. Oni sa musia pozerať na plot a žiletkový drôt. Vďaka ich obetavosti sa stala americkou občiankou, hoci pre to nič neurobila. Dreli ako mulice v krajine, na ktorú boli pyšní, a snívali , že raz do nej budú patriť. Ako prospeje ich deportácia veľkému národu, ktorý vzišiel z prisťahovalcov? Nedávalo to zmysel, bolo to nespravodlivé a kruté.“

Okrajovo je opäť spomenutá aj problematika korupcie, no pre zmenu jej podoba v ďalekom Senegale. Dokopy to vytvára opäť raz fungujúci celok. Netreba však očakávať žiadne veľkolepé odhalenia. Jedná sa o typický román z pera tohto autora. Hoc táto kniha Bar u Kohúta nepatrí medzi jeho najjasnejšie hviezdy, stálych fanúšikov určite nesklame a nových isto navnadí na prečítanie predchádzajúcich počinov.

„Návrat? Bude niekedy možný? Stálo to za to? Snažil sa zahnať dotieravé myšlienky a presviedčal sám seba, že spáchali dokonalý zločin.“

John Ray Grisham sa narodil ako druhý najstarší zo štyroch súrodencov v baptistickej rodine. Rodina sa často sťahovala než zakotvila v Southaven v Mississippi. Tam John absolvoval strednú školu a potom, na Štátnej mississipské univerzite, vyštudoval účtovníctvo a roku 1981 získal doktorát na právach tiež na univerzite v Mississipi. Potom, takmer desať rokov, pracoval v právnickom prostredí pričom viac ako trestné právo, ho zaujímalo právo občianske.

Roku 1983 bol demokratmi zvolený do snemovne reprezentantov štátu Mississippi, kde zotrval až do roku 1990.

Bol vášnivým čitateľom, v čom ho povzbudzovala jeho matka. Obľúbil si najmä Johna Steinbecka. Počas štúdií na univerzite začal písať do novín a získaval tým praxi pre svoju neskoršiu tvorbu.

Prvý román "... a je čas zabíjať" (A Time to Kill, 1989) rozpráva príbeh z mississippského vidieka, kedy bol z dvojnásobnej vraždy obvinený černošský otec, ktorý sa pomstil belochom za znásilnenie svojej dcéry. Hneď druhým románom "Firma" (The Firm, 1991) o mladom právnikovi, ktorý nastúpil do advokátskej firmy snov, ktorá sa ... viac