Sebastian Fitzek: Strach z lietania

Nekonečný svet kníh nám ponúka širokú paletu žánrov. Každý má svoju skupinu fanúšikov, ktorí usilovne plnia police a svoje mysle novými príbehmi. Medzi prívržencami psychologických  trilerov meno Sebastian Fitzek určite nie je neznámou veličinou. Opäť sa ohlasuje svojim novým strhujúcim príbehom s titulom, Strach z lietania

„Strach je ako veľhad kráľovský, ktorého si chováme ako domáceho miláčika. Človek si myslí, že zviera už skrotil a môže si ho bezstarostne položiť okolo krku. Ale had sa znova a znova, celkom bez varovania, zrazu začne sťahovať. Omotá sa okolo hrudného koša, priškrtí dýchaciu trubicu, prinúti srdce bláznivo búšiť.“

Strach. Dokáže ovládnuť každého z nás. No predstavte si, že sa zhmotní dokopy strach z lietania, strach o svoju dcéru a strach zo zodpovednosti za ďalších vyše 600 životov. Mats Krüger je renomovaný psychiater, ktorý je z lásky k svojej dcére odhodlaný prekonať strach z lietania a nastúpi na lietadlo smerujúce z Buenos Aires do Mníchova. Nekonečne dlhý, trinásť hodinový, let sa však stane pre neho nočnou morou. K jeho panike z lietania sa pridruží aj telefonát od vydierača s „neodolateľnou“ ponukou. Buď obetuje život unesenej dcéry Nele, ktorá má onedlho porodiť alebo privodí pád lietadla, v ktorom sedí. Mats tak stojí pred neľahkou úlohou. Pokus zachrániť lietadlo aj milovanú dcéru. Kto stojí za únosom Nele? Akú úlohu zohráva jeho bývalá pacientka v celej situácii? Prečo sa niekto rozhodol zahrávať s toľkými ľudskými životmi? Čas na odhalenie je obmedzený a odpočítavanie sa práve začalo. Tik-tak.

„Existujú dva druhy chýb: Také, čo ti život pokazia, a také, čo ho ukončia.“

Autor sa od prvých stránok zahráva s našou psychikou brilantným spôsobom. Chytí čitateľa do pasce zvedavosti a zaklapne vrátka. Už niet úniku. Nepustíte knihu až do poslednej strany a rozhodne sa treba tešiť na mnohé prekvapenia. Popri hlavnej zápletke prináša pohľad do myslí zvrátených ľudí, každý jedinečným a svojským spôsobom. Vegán, ktorý je odhodlaný pristúpiť aj k ohavnému činu, len aby ho svet počúval. Ohrdnutý pomstychtivý priateľ, žena s nevysporiadanou traumou z mladosti, prehnane motivovaná exmanželka, psychiater s ťaživou minulosťou. Jeden  pokrivený charakter, za druhým. Stačí si len vybrať.

„V psychoterapii neexistuje liečenie, iba zmiernenie problémov. Veci vždy pokazíte rýchlejšie, ako ich potom opravíte. A obzvlášť to platí pre ľudskú dušu.“

Hlavná postava práve svojimi nedokonalosťami vyvoláva v čitateľovi sympatie. Nakloní si vás a so zatajeným dychom sledujete plnenie jeho misie. Tŕpnete pri jeho zlyhaniach a tešíte sa z malých víťazstiev. Na zimomriavky, pocity zdesenia a napätia sa môžete spoľahnúť. Nakoniec všetko do seba zapadne a prinesie nečakané rozuzlenie. Ani nepostrehnete, ako sa stránky pod  rukami strácajú. Žiadne hluché miesta, prehnané opisy. Adrenalín sa stane vašim najlepším priateľom  a nebude sa vám chcieť s ním rozlúčiť. Len kvalitný čitateľský materiál, pri ktorom zaplesá nejedna knihomoľská dušička. Treba tak len dúfať, že Sebastian Fitzek poteší ďalšou kvalitnou knihou v blízkom čase.

„Každý človek v sebe nosí schopnosť zabíjať. Každý má v sebe istý bod zlomu. Našťastie jestvuje len málo natoľko bezohľadných, aby v ostatných tento psychický bod mrazu dokázali odhaliť.“

Francesca Cavallo, Elena Favilli: Príbehy na dobrú noc pre rebelky 2

John Grisham: Bar u Kohúta