John Julius Norwich a kol.: Příběhy velkých měst

„Toto fenomenální dílo…je stavbou, v níž trpělivost, houževnatost a genialita dokázaly v nejvyšší dosažitelné míře zanechat budoucím generacím důkaz moci a civilizovanosti.“

Vytvoriť nové mesto alebo dedinku v dnešnom svete? Takmer žiadny problém. No v počiatkoch civilizovaného sveta bolo zakladanie usadlostí limitované mnohými faktormi. Počiatky vzniku významných miest boli v staroveku výhradne záležitosťou tokov veľkých riek spojených s životne dôležitou vodou. Preto nie je žiadnym prekvapením, že kolísky miest boli zrodené práve v ich okolí. Postupne, s rozvojom a napredovaním civilizácie, sa požiadavky na mestá menili, rovnako ich formovali aj prírodné či iné katastrofy, Kde žila slávna Kleopatra? Ako sa z Ríma stal obdivovaný klenot? Ktoré mesto zosadilo Benátky z neohrozeného piedestálu kľúčového prístavu? Odpovede na tieto otázky a ešte mnoho ďalších zaujímavostí sa dozviete na stránkach tejto publikácie.

„… uvidíte ohromnou a křiklavou krásu, město na hranici reality a fantazie, snů a tužeb, korupce a nevinnosti.“

Je to kniha nielen o veľkých mestách, ale aj o zvučných menách a stavbách. Autori predstavujú kolorit sídiel a približujú sčasti život bežných ľudí v priereze storočí, pred aj v našom letopočte. Samozrejme obsiahnuť všetky veľké mestá by bolo nemožné, preto sú vybrané len tie, ktoré boli v danom období kľúčové a zohrali dôležitú úlohu do budúcna. Publikácia je prehľadne rozdelená do piatich celkov, a to starovek, prvé tisícročie nášho letopočtu, svet v stredoveku, počiatok moderného sveta a doba moderných miest. Dozvieme sa, ako sa stavali prvé hradby, opevnenia, kanalizácie, chrámy či budovy. Ako sa z usadlostí stali vyspelé a civilizované mikrosvety. Pri už nejestvujúcich starobylých mestách sa dozvedáme aj o dôvode zániku, ako aj polohu vo svete, ktorý poznáme dnes. Niektoré mestá sa objavujú vo viacerých obdobiach a tak čitateľ získa predstavu, ako sa mesto v priebehu stáročí menilo a vyvíjalo. Milým spestrením sú fotografie dotvárajúce predstavu. Kniha Příběhy velkých měst, ktorú človek síce neprečíta na jeden dych, no o to zaujímavejšia. Koľko krát ju otvoríte, toľko nových a zaujímavých tajomstiev odhalí.

„Na naši knihu opravdu můžeme pohlížet jako na pojednání o dějinách, určené těm, kdo ho chtějí číst v tomto světle; zabývá se však i uměním a architekturou, obchodem a obchodními styky, cestováním a průzkumy, ekonomikou a plánováním. A především hovoří o lidech – jak pracovali a jak se bavili, jaké měli náboženské obřady – a také o tom, jak se v průběhu staletí vyrovnávali s největšími ze všech společenských problémů – jak společně žít jeden vedla druhého ve shodě a svornosti.“

Philippa Gregory: Druhá Boleynová

Jozef Karika: Priepasť