Jordan B. Peterson: 12 pravidiel pre život

V knihe 12 PRAVIDIEL PRE ŽIVOT ponúka 12 dômyselných a praktických princípov pre zmysluplný život, ktoré nás nabádajú, aby sme si upratali vo vlastnom dome, skôr než začneme kritizovať druhých alebo robiť to, čo má naozaj zmysel, nie to, čo sa oplatí. Jordan Peterson svojich 12 pravidiel v knihe iba nemenuje, rozpráva aj príbehy, ktoré dokladujú jeho poznatky z mnohých sfér a zároveň ilustrujú a vysvetľujú, prečo nás najlepšie pravidlá v konečnom dôsledku neobmedzujú, ale nám naopak umožňujú dosiahnuť cieľ a viesť plnší a slobodnejší život.

„Správajte sa k sebe ako k osobe, ktorej chcete pomôcť.“ (Pravidlo č. 2.)

V tejto knihe nájdete nesmrteľné pravdy, ktoré autor aplikuje na naše súčasné problémy a v mnohých situáciách sa možno aj sami pri čítaní nájdete. Niektoré kapitoly mi však aj napriek výstižnému rozprávaniu robili problém, hlavne vtedy, keď sa autor rozpisuje rozprávaním príbehov zo svojho života, a práve naopak, kapitoly filozofujúce o živote, o chaose a poriadku ma bavili viac. Pre tých, ktorým filozofovanie v knihe veľmi nevonia, budú možno práve tie príbehy zo života vyhovovať viac. Pre mňa najvýstižnejším pravidlom bolo práve toto:

„Porovnávajte sa so svojím včerajším JA, nie s dnešným JA niekoho iného.“ (Pravidlo č. 4)

Myslím si, že k tejto knihe jednoznačne budete potrebovať ceruzku, lebo takýchto zamyslení  je v každej kapitole s daným PRAVIDLOM viacero, a hlavne autor celkom presne vysvetľuje ich posolstvo, ako ich praktizovať v živote a prečo sa to všetko deje.

Priznám sa, že nie som veľký fanúšik motivačnej literatúry, a táto kniha bola tak trochu pre mňa výzvou. Z motivačných knih som prečítala len zopár, ako napr. Mnícha, ktorý predal svoje ferrari, alebo 100 spôsobov, ktorými si zbytočne komplikujeme život či Slepačiu polievku, ale 12 pravidiel pre život bola rovnako dobrá ako spomínané knihy. Aj keď išla viac do hĺbky a mala v sebe viacero presných vysvetlení, autor sa často vracia pri riešení súčasných problémv k mytológii, starým pravdám z Biblie, ale aj vedeckým poznatkom a už z jeho povolania to vyplýva, že sa v knihe zaoberá aj psychologickými princípmi, správaním človeka a jeho dôsledkami. Autor tak ponúka úplne jendoduché recepty na rôzne stavy a problémy. Ale nie je to výslovene psychologická knižka, skôr veľmi inšpiratívna kniha, ktorá ponúka liek na chaos v našom živote, ako zo seba spravíte človeka, na ktorého sa môžete spoľahnúť v najlepších aj najhorších časoch. Odporúčam ju však každému čitateľovi, lebo táto kniha napriek svojim pravidlám človeku nič neprikazuje, ani ho neodsudzuje, snaží sa vniesť viac jednoduchosti a slobody do nášho života a odstrániť z neho chaos a nepodceňovať ľudskú stránku v každom okamihu.

„Svet je jednoduchý, len keď všetko funguje.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Instagram: @tereza_zolakova