Krajina slobody: Ken Follett

Britský autor historických románov Ken Follett je nenapodobiteľným majstrom písania príbehov, ktoré dokážu uchvátiť čitateľov po celom svete a my sme sa dočkali ďalšieho prekladu pútavého románu pod názvom Krajina slobody.

Rovnako ako na predošlé, aj na túto Follettovu knihu som sa už dlhšie tešila, a tento víkend som si ju mohla z pohodlia domova prečítať. Začiatok knihy mi až tak neučaroval, ako to bývalo zvykom pri predchádzajúcich prečítaných knihách, ale neskôr sa to pekne rozbehlo a začalo sa pre mňa tzv. knižné dobrodružstvo. Tento autor totiž dokáze spleťou postáv, napätých situácií a rôznych zvratov v deji dokonale uspokojiť aj náročného čitateľa a ja nie som výnimkou.

Kniha KRAJINA SLOBODY rozpráva príbeh mladého chlapca Malachiho McAsha, ktorý tvrdo drie v uhoľnej bani v Škótskej vysočine, v High Glen, ktorá patrí odjakživa bohatej aristokratskej rodine Jamissonovcov. V postave McAsha, ktorého všetci poznajú ako Macka, autor úžasne vykreslil odvážneho baníka, ktorý sa nikdy nevzdal nádeje na svoju slobodu. Zákonom je totiž zviazaný so svojím zamestnávateľom prácou na celý život. Ale hneď v úvode nastane zlom, kedy nebojácny a až drzo úprimný Mack sa odváži postaviť na odpor svojim pánom a na základe listu od právnika z Londýna zistí, že baníkov pracujúcich v High Glen vedome podviedli a nútili ich tvrdo drieť s predstavou, že je to ich celoživotný údel, ktorému sa nedá vyhnúť. Tento Mack bude pre čitateľov neúnavným bojovníkom na ceste za vytúženou slobodou. Či sa mu to podarí, sa môžete dozvedieť, ak si prečítate práve túto pútavú knihu vernú neuveriteľne príťažlivému Follettovmu štýlu. Ak ste od Folletta ešte nič nečítali, rýchlo to napravte. Verte, nebudete ľutovať.

Aby Krajina slobody zachovala v sebe romantickú líniu, na ktorú sú čitatelia už zvyknutí, objaví sa tam aj hlavná ženská postava – mladá aristokratka Lizzie Hallimová, ktorá sa akoby zázrakom vždy pripletie do cesty práve Mackovi McAshovi a neraz mu zachráni život a naopak. Je krásna, tvrdohlavá, „ona je tá, čo môže porušovať pravidlá, je predsa urodzená dáma“. Nie je však krutá, hoci vie byť netaktná, zaujíma sa aj o to, o čo ženy v jej postavení nemajú záujem, na koni jazdí obkročmo ako muži, občas sa dokonca prezlečie za chlapca, aby mohla vstúpiť do bane alebo do krčmy. Jej nekonvenčné spôsoby si celkom zamilujete, a v mnohých situáciach vám táto postava vyrazí dych, jej životaschopnosť je jej najlepšou vlastnosťou, ktorú jej autor mohol vdýchnuť. A to je práve to, čo na nej miluje aj Mack McAsh, aj keď vie, že ju nemôže ako chudobný baník mať.

V knihe sa vyskytne množstvo nebezpečných situácií, pri ktorých budete rýchlo prevraciať
strany, bude to lákavé, strach naháňajúce, dobrodružné, ale aj romantické a hlboko zážitkové. Taká je kniha Krajina slobody, ktorá ponúka podmanivý príbeh, v ktorom sa spoja osudy dvoch ľudí z odlišných spoločenských vrstiev. Autor sa okrem všadeprítomnej lásky v tomto príbehu nevyhol ani násiliu, nepredstaviteľnej krutosti, intrigám a napätým zvratom, ktoré zmenia cestu života hlavným postavám.

Dej knihy začína v Škótsku, ale neskôr vás zavedie do Londýna v časoch 18. storočia, kedy výnosný obchod a priemysel ohrozovali mnohé vzbury a nespokojnosť obyčajných ľudí, zatiaľ čo v iných končinách prekvitá blahobyt, aristokrati organizujú bály, kupujú veľké domy a pozemky, míňajú svoje peniaze v hazadrných hrách, ale ich rodiny sa vnútorne rozpádajú kvôli zlobe, chamtivostii a závisti. Dôležité je niečo vlastniť. V takomto rozpoložení sa ocitne aj ďalšia postava, mladší syn sira Georgia Jamissona, majiteľa bane v High Glen, Jay Jamisson, ktorý sa nevie zmieriť s nespravodlivým postavením v rodine voči svojmu staršiemu bratovi Robertovi. Cesta za šťastím a spokojnosťou je pre všetkých protagonistov knihy veľakrát veľmi hrboľatá, a len niektorým sa podarí vďaka nezlomnej nádeji a ctižiadosti dosiahnuť vytúžený cieľ. Pre Jaya je to získať rodinné dedičstvo, pre Lizzie vysnívaný domov s dobrým manželom spojený s dobrodružstvom v novej krajine, a pre Macka vytúžená sloboda, kde nebude zviazaný s nikým a ničím, kde bude môcť pracovať slobodne, bez pút k svojmu zamestnávateľovi a dostane za to zaslúženú plácu. Prahne po živote v novej krajine, v krajine slobody, kde si postaví dom na pôde, ktorú bude mocť nazvať svojou. Ale aby to dosiahol, čakajú ho mnohé prekážky a veľa nástrah, pri ktorých mu ide doslova o holý život. Ten sa s ním nebude veľmi maznať, či už ako bitkár v zápasoch v ringu alebo ako vykladač uhlia. Napriek tomu jeho úsilie dosiahnuť čosi viac, čosi, čo bude najlepšie pre neho je neuveriteľne silné a zavedie ho až do amerických kolónií, do ktorých sa dostane na lodi ako otrok. A tu nás čaká ďalšie knižné dobrodružstvo, autor vie hodnoverne opísať dané prostredie, spôsob práce, samotnú plavbu aj život na virginskych plantážach.

„Preplával som na druhý koniec sveta a stále som nažive. Kiežby som tak videl Ameriku!“

To príťažlivé na knihe je práve moment, keď sa hlavná postava vzoprie tyranii, či už v škótskych uhoľných baniach alebo na virgínskych plantážach, a to všetko pre to, aby konečne získal slobodu. Ešte prezradím, že autor nám nedá vydýchnuť ani na posledných stranách knihy, ale bude to stáť za to dozvedieť sa, čo sa stane s baníkom Mackom, aký život čaká mladú Lizzie, akých ľudí im do cesty pripletie ponurý a nebezpečný londýnsky život a čo prinesie plavba do kolónií a kde nájdu nakoniec svoje šťastie.

Určite odporúčam aj túto knihu od fenomenálneho Kena Folletta. Je to skvelý tip na čítanie.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Instagram: @tereza_zolakova