Jozef Karika: Smršť

Hlavný hrdina románu už trinásty raz mieri po tej istej ceste do Banskej Bystrice. Táto cesta je však v niečom iná. Je začiatkom jeho vlastného konca.

Na premočenom asfalte nachádza len tak pohodenú malú čiernu autokameru. Jeho vlastné pokušenie ho premôže a berie ju so sebou. Nedá mu ani to, aby si pozrel, čo sa na nej nachádza  a zistil, komu patrí. Spočiatku nezáživná jazda dvoch rybárov po trase, ktorú sám dobre pozná, sa však rýchlo zmení na nepoznanie. Auto chodí nezmyselne, nesúvislo a neraz vstúpi do protismeru. No po chvíle záznam končí, práve v momente, keď autokameru vodič vyhadzuje von, na miesto, na ktorom ho našiel práve náš hrdina.

Unáhlený koniec ho núti pátrať ďalej. Vďaka jeho najlepšej priateľke Nine a jej partnerovi Gabovi zisťuje, že auto z nahrávky v onen večer havarovalo na ceste smerom do Poľska. Zároveň sa rozhodne záhadný úsek overiť aj sám. A práve tam si všimne ďalšiu zvláštnosť – popri ceste kráčala stará žena celá v čiernom. A presne taká istá žena bola aj na zázname rybárov z auta.

S priateľmi pátra ďalej, záhadou je čoraz viac zaujatý aj Gabo a zdá sa, že rybári nie sú jediní s takýmto tragickým osudom. A navyše, s touto oblasťou neďaleko Západných Tatier sa spája aj legenda o veternici, starene v čiernom, ktorej keď sa pozriete do tváre, čaká vás smrť či legenda o halnom vetre z Poľska, o ktorom negatívnom vplyve sa písalo už aj na začiatku 20. storočia.

Všetci traja sa rozhodnú kopírovať trasu rybárov počas silného vetra a potvrdiť alebo naopak vyvrátiť legendu o veternici a halnom vetre.

Spoločne s trojicou odvážlivcov tak pátrame po pravde a odhaľujeme stále nové dieliky tejto skladačky. Tak veľmi, ako sa oni zamotávajú do svojej zložitej situácii a prežívajú tú najhoršiu nočnú moru, tak rýchlo sa vám príbeh o starej legende dostane pod kožu. Jeho temná atmosféra dýcha z každej strany a postava stareny v čiernom, ktorá sa pri každom ďalšom stretnutí zväčšuje, spolu s halným vetrom doslova ožíva.

Aj v románe Smršť sa ukázalo majstrovstvo Jozefa Kariku. Opäť raz si vybral pre svoj mysteriózny triler zaujímavý námet, ktorého tempo dynamicky napreduje a starena v čiernom vás bude sprevádzať ešte dlho po prečítaní knihy.

Lars Kepler: Zrkadlový muž

Dychberúci triler, ktorý vám nedá spávať