Július Satinský: Moji milí Slováci

Keď v roku 1991 vydal Július Satinský svoju prvú knihu, obsahujúcu zbierku listov určenú nám, Slovákom, postaral sa o vydanie menšieho bestselleru, ktorý sa rýchlo vypredal a dlhý čas ho nebolo možné zohnať, jedine, ak ste mali šťastie a narazili ste na neho v antikvariáte či burze kníh. O to som vďačnejší vydavateľstvu Slovart, ktoré si potrebu znovu pripomenúť múdrosti dnes už nebohého skvelého komika a herca včas uvedomilo a prinieslo na pulty našich kníhkupectiev tento výnimočný titul.

O nadčasovosti knihy niet pochýb. V dnešnej dobe plnej dezinformácií, propagandy, fakenews a vyvolávania strachu z neznámeho, popretkávanej hašterením na domácej aj zahraničnej politickej scéne, je zbierka Moji milí Slováci pripomenutím a veľkým zamyslením nad tým, či najväčším nebezpečenstvom pre Slovensko nie sme my sami, jeho obyvatelia. Čím dlhšie som knihou listoval, tým som sa viac utvrdil v tom, že pán Satinský bol aj výnimočným filozofom, ktorý dokonale trafil klinec po hlavičke a ukázal, že sme sa ani po 18 rokoch od prvého vydania jeho knihy prakticky vôbec nezmenili.

Každý z listov je veľmi trefný, nehľadiac na to, či sa venuje skromnosti, konzervativizmu či medziľudských vzťahov. No všetky majú jednu vec spoločnú - filozofovaním nad vykonaním činov ešte nikto nikdy nič nevyriešil. Kniha ma navyše prinútila celkom podvedome zamyslieť sa nad tým, aké naše Slovensko je, kam sme sa od rozdelenia Československa posunuli. Blížiaci sa koniec roka je už tradične spojený s bilancovaním a plánovaním do budúcnosti. Kniha Moji milí Slováci je na tento účel ako stvorená.

Ned Vizzini: Niečo ako čistá depka

Vladimír Nabokov: Lolita