Vladimír Nabokov: Lolita

Očakávali narastajúcu sériu erotických výjavov, keď prestali, prestali čítať aj oni a cítili sa zunovaní a oklamaní. " Hlavnou postavou románu je spisovateľ Humbert Humbert, ktorý pricestuje z Európy do Spojených štátov, aby prednášal francúzsku literatúru. Nájde si ubytovanie u vdovy, matky dvanásťročnej Dolores, prezývanej Lo alebo Lolita. Humbert postupne prepadne kúzlu mladého dievčaťa.

Lolita patrí medzi knihy, ktorá už v čase svojho vydania vyvolala množstvo ohlasov, a to ako pozitívnych, tak aj negatívnych, a rozdelila čitateľov na dve diametrálne odlišné skupiny. Kým na jednej strane prevládala fascinácia nad jej formou a obsahom, na strane druhej vyvolala veľké kontroverzie, ktorých sa ani desiatky rokov po svojom vydaní nezbavila. No na druhej strane, hovorí sa, že aj negatívna reklama je reklama, a tak nečudo, že aj dnes je o ňu stále veľký záujem, čo veľmi dobre vedia aj ľudia zo Slovartu, ktorí nám jej nové vydanie priniesli na náš trh.

Kniha bola dokonca aj dvakrát sfilmovaná. Po prvýkrát v šesťdesiatych rokoch slávnym režisérom Stanleym Kubrickom, ktorý stojí aj za takými dielami ako Mechanický pomaranč či Osvietenie, a po druhýkrát menej známym Adrianom Lyneom, no v hlavnej úlohe s o to slávnejším Jeremym Ironsom.

Hlavnou postavou je literát Humbert Humbert, Európan, ktorý po tom, ako v profesionálnom aj osobnom živote zažil niekoľko neúspechov, sa pod vplyvom rôznych okolností presídlil do Spojených štátov. V dome neznámej ženy, ktorá ho láskavo prichýlila, sa pokúša o reštart vlastnej tvorby, no namiesto toho sa zapletá do slučky udalostí, ktorým dominuje mladé dievča - Lolita, ktorá ho, čo by "nymfička" očarí natoľko, že niet cesty späť. Všetko, čo nasleduje po tom, je spleť rôznych udalostí, ktorým sa Humbert musí postaviť čelom, a zároveň musí čeliť démonom, ktorí ho v prítomnosti Lolity všemožne skúšajú. Ako to napokon dopadne?

Pri čítaní knihy som si uvedomil, že neviem povedať, či ide len o akýsi denník pedofila posadnutého mladým mäskom, road-movie v knižnom prevedení alebo otvorenou spoveďou muža, ktorý uvedomujúc si svoju zodpovednosť balansuje so svojimi neukojenými potrebami. Pri jej čítaní sa vo mne bilo niekoľko protichodných názorov, kedy som nevedel, či s hlavným hrdinom súcitím, alebo som na neho maximálne nahnevaný. Pravdepodobne sa niečo podobné stane aj vám, a preto je asi na individuálnom uvážení, na ktorú zo spomínaných názorových strán sa napokon prikloníte. Ak sa vám to vôbec, samozrejme, podarí. Ale aj takéto knihy ľudia potrebujú. Nadčasové svojou témou, otázkami, ktoré vyvolávajú, ako aj presahom.

Július Satinský: Moji milí Slováci

John Boyne: Neviditeľné besy srdca