Katarína Škorupová: V krajine rozprávok

Katarína Škorupová je editorka detských kníh, prekladateľka a talentovaná spisovateľka. Pre deti napísala niekoľko úspešných titulov : Ako uloviť mamuta, Anča z pomaranča a ako spoluautorka sa podieľala aj na knihe o tlačiarenských škriatkoch Hups, Rups a Šups.

Krásne spracovaná kniha V krajine rozprávok s ilustráciami Bystríka Vanča obsahuje 10 rozprávok, v ktorých sa stretnete s klasickými rozprávkovými bytosťami, či už so strigou, vílami a trpaslíkmi, ale aj s netradičnými prvkami či originálnymi menami a názvami ako kráľovstvo, ktoré sa volá Bezmena, či škriatkovia s menami Zúfalček a Zurvalček.

Ako to už v rozprávkach býva, aj v tomto prípade úraduje zlo a mocné čary, avšak vždy víťazí spravodlivosť a chamtivci, lakomci či zloduchovia sú potrestaní. Autorka píše rozprávky sviežim štýlom, ľudová atmosféra typická pre našu krajinu tu však nesmie chýbať. Slová ako „gazda, richtár, statok, zbojník“ sa už v dnešnom bežnom jazykovom prejave nepoužívajú alebo len veľmi zriedka, a to môže byť pri čítaní dobrým námetom pre rozhovor s deťmi. Rovnako aj témy rozprávok sú vynikajúcim zdrojom diskusie medzi rodičom a dieťaťom. Deti mali rady rozprávky už od nepamäti, preto by sme na tento žáner nemali zabúdať ani v dnešnej dobe plnej moderných výdobytkov.

Rozprávky v knihe V krajine rozprávok sú rozsahovo dlhšie (1 rozprávka má cca 10 strán A4 hustého textu)  takže si vyžadujú detského čitateľa, ktorý už vydrží počúvať a udrží svoju pozornosť. Preto by som knihu odporučila deťom približne od 6-7 rokov. V detskej knižnici by rozprávkové knihy rozhodne nemali chýbať a kniha V krajine rozprávok je ten správny tip.

Za recenziu ďakujeme Simonke Trnkovej Jasovej.

Ivica Ďuricová: Cudzinec z papiera

Literárna revue 21/2019