Katherine Slee: Pre Emily

Na prvý pohľad sa zdá, že hlavnou hrdinkou je úspešná autorka detských kníh, Catriona Robinsonová. Opis jej životnej cesty, tvrdohlavého odchodu z domu na prahu dospelosti. Zdravo sebavedomá žena sa snaží nájsť zmysel svojho života a nebojí sa riskovať, zanechať istoty vytvorené rodičmi. Je to ale pravda? Na pozadí životnej cesty spisovateľky, mamy a starej mamy je čitateľovi predostrené utrpenie mladej ženy. Emily.  Uväznená v minulosti, v spomienkach, ktoré jej nedovolia ísť ďalej. Dieťa, ktoré odmieta dospieť a uvedomiť si hodnotu vlastného talentu. Prestať sa ukrývať pred svetom. Roztiahnuť krídla a vyletieť. Vyletieť tak vysoko ako to len vtáci dokážu. Pohľad na frustráciu, hnev a zúfalstvo mladého človeka núti čitateľa pozrieť sa na príbeh z inej perspektívy. Presunúť pozornosť z hlavnej dejovej línie na vedľajšiu.

Človek sa niekedy ocitne v kolotoči, z ktorého niet cesty von. Strata milovaného človeka sa nedá nahradiť splnením úloh a odhalením znamení. Na konci tejto dobrodružnej cesty sa rodičia na seba už nikdy nepozrú pohľadom zaľúbených. Mama jej nezaspieva uspávanku na dobrú noc a stará mama sa nevylieči. No Emily bude môcť žiť pre nich. S ľuďmi, ktorí stále žijú pre ňu.

Život si nevyberieme. Nenaplánujeme. No môžeme ho žiť každý deň najlepšie ako vieme. Dať do svojich rozhodnutí a činov to najlepšie čo v nás je. A ak sa aj ocitneme sa tvrdej chladnej zemi, pozdvihnime zrak, pretože:

,,Všetci sme v priekope, ale niektorí z nás hľadia na hviezdy.“

(Oskar Wilde)

Verím, že každý sa v knihe Pre Emily nájde iným spôsobom. Vydavateľstvo Lindeni ponúka čitateľom doslova psychologický román odkrývajúci zákutia ľudskej duše.  Zobrazuje lásku takú aká naozaj je. Prchká, sprevádzaná smútkom a bolesťou, no zároveň úprimná, oddaná a nekonečná.

Na začiatku knihy každý čaká na objavenie rukopisu, ktorý by symbolizoval nový začiatok, nový príbeh. Je to ale naozaj tak?

Dominik Dán: Klbko zmijí

Literárna revue 14/2020