Kathryn Hughesová: Posledný sľub

Kniha Posledný sľub otvára pomyselné dvere do života šiestich ľudí, ktorí sú si tak vzdialení, no zároveň tak blízki. Autorka Kathryn Hughesová dokonale vystihla nájdenie životného šťastia cestou vnútorného utrpenia, sebaklamu a viery v dobro najbližších.

Ako uvádza v rozhovore pre Cosmopolis, v jej románoch opisuje orientačné body, takže každý, kto z danej lokality pochádza, objaví v príbehu neprehliadnuteľné súvislosti. Ako aj v predošlom románe Dopis, aj novinka z pera autorky opisuje miesta, na ktorých sama bola a ktoré ju priamo inšpirovali k napísaniu dojímavého príbehu, na prvý pohľad komplikovane zamotaného, no jeho záver dá dušiam tak dlho hľadaný pokoj a odpočinok. Ako sama autorka hovorí: ,,Mám tendenciu ignorovať radu ,,Píšte o tom, čo poznáte“ a namiesto toho sa prikláňam k teórii ,,Píšte, čo môžete zistiť.“

Talizman pre šťastie

Violet Dobbsová, Larry Valentine, Alf Bickerstaff, Leonardo Perez, Nana, Tara. Šesť ľudí, ktorí sa v priebehu deja vzájomne ovplyvňujú. Na prvý pohľad vedú obyčajný život, no v spleti tajomstiev a náhod nám otvárajú dvere do svojich osamelých životov.

Violet Dobbsová alias Violet Skye, je mladou matkou tínedžerky menom Tara. Sťahujú sa častejšie ako by bolo prijateľné a aj napriek zlej finančnej situácii odmieta poprosiť o pomoc svoju mamu, Beryl, ktorá sa neskôr do celej tejto pavučiny vzťahov zapojí ako milujúca babička Nana.

Mužských hrdinov knihy je možné charakterizovať jediným výrokom: Nepripustenie si možnosti začať život odznova a namiesto toho sa utápať v spomienkach na život už prežitý.

Kniha Posledný sľub poukazuje na najväčšie utrpenie človeka, zabúdať na vlastné šťastie. Ak by sme chceli upútať pozornosť čitateľa na novinku od vydavateľstva Fortuna Libri, stačilo by napísať týchto päť citácií. Päť tak priamych pohľadov do duší hlavných postáv. Kým Larry strácajúci zmysel svojho života nedokáže zahodiť spomienky: ,,Chýbaš mi Carol.  Neviem si predstaviť, žeby som dokázal byť šťastný s niekým iným,“ Alf si ani po smrti manželky nechce pripustiť stále zväčšujúcu sa priepasť medzi ním a jeho jedinou dcérou. ,,Chúďa Judith, pracuje až príliš veľa. Nemá čas.“ Opačný scenár vidíme u Leonarda, ktorému sa jeho bujarý mladý život chránený rodičovskými krídlami začal rúcať potom, čo domov priniesol koňa s nezvyčajným menom Diablo. Keď však brat Isidore počas prechádzky naplnenej pokáním a ľútosťou nájde na zemi talizman s venovaním k narodeninám a fotkou neznámej ženy, začne sa všetko ešte viac zamotávať. Kto je tá žena a kto je vlastne brat Isidore? Máte chuť rozmotať túto pavučinu vzťahov?

Veronika Danajová: Aj smrť má srdce

Literárna revue 22/2020