Madeline Millerová: Kikré

Tento neobyčajný epos zachytáva život bohyne a čarodejnice Kirké od jej narodenia až po neočakávaný koniec. Po celý čas môžeme sledovať premenu nesmelej a nenávidenej dcéry titanského boha slnka Hélia na silnú a sebavedomú čarodejnicu, pred ktorou mali rešpekt aj tí najmocnejší Olympskí bohovia. Práve vďaka je silnej moci bola odsúdená na večnú samotu na ostrove Aiaia, kde mala upadnúť do zabudnutia. Opak sa však stal pravdou a legendy o nej kolujú do dnešných dní.

Na príbehu ma najviac zaujalo práve autorkino ponímanie gréckej mytológie. Od malička počúvame dobrodružné príbehy o olympských bohoch, o Titanoch, Odyseovi, či o Parisovi. O ich skutkoch, hrdinských činoch, dokonalosti a  nadpozemskosti. Autorka opísala tieto príbehy očami ženy, ktorá bola síce bohyňa, ale v mnohých prípadoch bola ľudskejšia ako niektorí ľudia. Hrdinom ako Odyseus, či Penelopa vdýchla do ich neobyčajných príbehov obyčajnosť a ľudskú nedokonalosť. Príbeh a postavy sa tak stali oveľa reálnejšími.

Ďalším zaujímavým prvkom príbehu bol autorkin štýl písania, konkrétne jej zachytenie času. Správnym výberom slov navodila pocit akoby sa dej odohrával v priebehu niekoľkých dní, poprípade rokov, no v skutočnosti ubehli tisícročia. Umocnilo to realickosť príbehu, keďže pre bohyňu, ktorá bola rozprávačka boli tisícročia takmer ako dni.

Krásne detailné opisy prírody a emócií dcéry, sestry, milenky, matky a priateľky, poukázanie na postavenie žien v danej dobe spolu so všetkým tým, čo som už spomínala vyššie, vám nedovolia pustiť knihu z ruky. Vrelo odporúčam!

Za recenziu ďakujeme Knihomoľke Viktórii. :)

Instagram: @knihomolky

Dominik Dán: Pochovaní zaživa