Christian White: Nezvestná

Čo by ste robili, ak by ste zistili, že rodina, v ktorej celý život žijete, možno vôbec nie je vaša vlastná a že svet, ktorý ste doteraz poznali, je len jednou tvárou pravdy?

Psychologický triller NEZVESTNÁ od austrálskeho spisovateľa Christiana White o žene odhaľujúcej zničujúce tajomstvá svojej rodiny a vlastnej identity je skvelou oddychovkou na letné dni. Aj keď ide o autorov debut, je to kvalitne napísaná kniha, ktorá má slušne tempo a do detailov premyslenú dejovú líniu. Dej knihy sa paralelne strieda medzi minulosťou a prítomnosťou.

V knihe Nezvestná ide o prípad americkej rodiny, v ktorej jedného dňa zmizne takmer bez stopy malé dvojročné dievčatko Sammy Wentová. Táto udalosť otrasie nielen samotnou rodinou dievčatka, ale doslova celým mestečkom Manson v Kentucky. Na úplne inom mieste, v austrálskom Melbourne žije mladá učiteľka fotografovania Kim Leamyová, ktorej sa prihovorí neznámy muž s americkým prízvukom. Vysvetlí jej, že pátra po zmiznutom dievčatku z Kentucky spred 28 rokov a je presvedčený, že tým dievčatkom je práve ona.

„Sammy Wentová zmizla 3. apríla 1990, čo znamená, že je nezvestná už dvadsaťosem rokov. . Nevravím, že ste ju uniesli, to nie. Snažím sa vám naznačiť, že tým dievčatkom ste vy.“

Viem, takýto kníh a filmov o únosoch detí bolo napísaných a natočených už celá kopa, ale myslím si, že autor Christian White podal tento príbeh trochu iným, obzvlášť jedinečným spôsobom. Možno bol na mňa dej trochu prirýchly, ale musím uznať, že to bolo naozaj dobre a verne opísané. Toľkokrát som sa ocitla raz v prítomnosti a raz v minulosti, že som sa miestami nevedela rozhodnúť, ktorú časť chcem čítaním odhaliť ako prvú. Práve to je na čítaní trillerov ako je tento, celkom úchvatné, keď vás to núti siahať po pravde, aj keď zo začiatku nepoznáte dobre okolnosti, postavy a motív, ale postupne sa odkrývajú jednotlivé kúsky skladačky a vy máte na konci skutočne pocit zadosťučinenia. Lebo dočítať túto knihu bolo tou správnou bodkou na konci môjho knižného júlového čítania.

Najviac sa mi, samozrejme, páčila postava Kim, jej povaha, citová aj rozumová úroveň. Ale do príbehu autor pridal aj iné, zaujímavé postavy, ktoré celý dej viac rozohrali a zamotali. Nemôžem povedať, že by som z toho bola paf, ale kniha sa naozaj dobre čítala a nemala hluché miesta. Aj keď som si spočiatku myslela, že by tam jedno mohlo byť, neskôr mi to dávalo celkom iný zmysel. Táto kniha okrem samotného pútavého príbehu poukazuje aj na ľudské slabosti a životné zlyhania, ktoré hádam nikoho na svete neminú. A každý sa s tým vyrovnáva ináč, každý spôsobom mu vlastným. Stačí, že prehliadneme jednu vec, alebo jej nevenujeme dostatočnú pozornosť, a práve tá má následky na ďalší priebeh života, ktorý práve žijeme.

„Myslela som na všetkých, ktorí po mojom zmiznutí trpeli, na ľudí, ktorým to zničilo životy, na potoky sĺz, ktoré pretiekli, a to všetko kvôli jednej jedinej osobe.“

Knihu NEZVESTNÁ je neodolateľná v tom, že vo vás vzbudí zvedavosť, ktorá sa začne prvou kapitolou a nepoľaví, kým nebudete pri tej poslednej. Nielen, že budete chcieť vedieť, čo sa stalo s tým zmiznutým dievčatkom, ale hlavne, prečo sa to stalo. A že skutočná nočná mora sa začne až po nájdení zmiznutého dievčatka, vás presvedčí skvelý autorov štýl vo forme psychologického trilleru, ktorý nepustíte z ruky, kým sa neprelúskate k jej rozuzleniu v závere. A za povšimnutie stojí aj autorov doslov na konci knihy, ktorý mi miestami pripomínal Sebastiana Fitzeka, ale v americko-austrálskej verzii.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Viac recenzií a fotiek nájdete aj na jej Instagrame: @tereza_zolakova

Madeline Millerová: Kikré