Nina Brochmann, Ellen Støkken Dahl: Bez hanby o ohanbí

Danú knihu najprv písali pre svoje kamarátky, ktoré im stále kládli rôzne otázky, po čase sa ju rozhodli vydať a ukázať všetkým ženám (i mužom), aké dôležité je poznať pravdivé informácie o vlastnom tele. Kniha vyšla vo vydavateľstve Slovart v preklade MUDr. Róberta Hrebíčka.

Bez hanby o ohanbí je, pravdaže, primárne určená ženám, ale i odvážnym mužom, ktorí sa zaujímajú o zdravie a telo svojej partnerky. Autorky v nej odpovedajú na otázky, ktoré trápia ženy na celom svete. Vychádzajú z odborných podložených faktov, ktoré však podávajú príťažlivým a zrozumiteľným jazykom. Publikáciu ocenia nielen ženy v zrelšom veku, ale práve tie dospievajúce, ktoré majú iste mnoho otázok, ktoré sa boja položiť mame, kamarátke či gynekológovi.

Autorky búrajú mýty, ktoré sa šíria medzi ženami. Snažia sa venovať rôznym témam súvisiacich so ženskými genitáliami a sexualitou, a tak informovať všetky ženy, ktoré vďaka tomu dokážu lepšie porozumieť vlastnému telu a tým predísť napríklad aj rôznym chorobám či iným nepríjemnostiam. Poukazujú na to, že vlastné telo musíme prijať také, aké je, a nebáť sa o ňom hovoriť ani v spoločnosti, keďže ide o prirodzenú súčasť každej ženy.

Knihu rozdelili do niekoľkých väčších kapitol. V prvej sa venujú konkrétne genitáliám; objasňujú všetky ich časti, čím pomôžu ženám lepšie spoznať vlastné telo. V druhej kapitole sa venujú výtokom a menštruácii. Tretia kapitola je zameraná na sex a orgazmus. V štvrtej predstavujú všetky možné druhy antikoncepcie a poukazujú na to, aké dôležité je sa počas sexuálneho aktu chrániť. V poslednej kapitole objasňujú choroby, ktoré postihujú ženy veľmi často. Radia, ako sa im vyhnúť, a čo robiť, ak vás niektorá z nich „prekvapí“.

V knihe komplexne objasňujú všetko, čo by mala každá žena o genitáliách vedieť. A nielen to... v niektorých častiach sa vracajú aj do minulosti, čím podávajú ešte komplexnejší pohľad na problematiku. Veľmi podstatným faktom je, že text je prispôsobený práve Slovenkám, takže napríklad v časti o antikoncepcii sa konkrétne dozviete, aké druhy môžete nájsť na Slovensku. Podobne napríklad pri objasňovaní interrupcií je text prispôsobený fungovaniu v našom štáte. Osobne som ocenila aj časť o rakovine krčka maternice, vďaka ktorej som nadobudla užitočné informácie.

Kniha Bez hanby o ohanbí je prínosná a mala by byť v izbe či knižnici každej ženy a dospievajúceho dievčaťa.  Možno tým predísť neinformovanosti či nestotožňovaniu sa a nespokojnosti s vlastným telom. Dievčatá a ženy by mali poznať vlastné telo a dostať odpovede na otázky, ktoré ich možno už dlhší čas trápia. Táto kniha pomôže a dodá potrebné informácie.

Tak smelo do jej čítania. A bez hanby.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy