Knihy o Matovičovi sa vyvarovali prvoplánovým hodnoteniam jeho osoby

Igor Matovič - podnikateľ, stĺpčekár, marketér, bojovník proti korupcii, neskôr predseda vlády a v súčasnosti minister financií. Muž, ktorý podľa prieskumov verejnej mienky patrí medzi najmenej dôveryhodné osobnosti súčasnej slovenskej politickej scény. Človek, ktorý si srší mnohými nápadmi, z ktorých len máloktoré dokáže v praxi aj zrealizovať, aj to stihne popri tom nahnevať značnú časť národa.

Bez ohľadu na to, či ste jeho priaznivcom, alebo nie, nemožno mu uprieť, že vyše dekády poskytuje médiám a sociálnym sieťam námet na značnú časť ich obsahu, väčšinou v negatívnej alebo prinajmenšom rozporuplnej konotácii. Nečudo, že jeho osobnosť sa stala námetom pre napísanie knihy, s odstupom jedného mesiaca dokonca hneď dvoch.

Novinárska špička

Peter Bárdy sa narodil v Žiline, kde v úvode svojej profesionálnej kariéry aj pôsobil - najskôr v regionálnom rádiu Frontinus a po anabáze vo viacerých redakciách (Reportér, Žilinský večerník, a pod.) zakotvil v spravodajskom portáli Aktuality.sk, z ktorého sa postupne stalo rešpektované celoštátne médium so silnou a oceňovanou investigatívou a viacerými regionálnymi redakciami, dnes je jeho šéfredaktorom.

Dušan Mikušovič po ukončení štúdia žurnalistiky a politológie začínal ako copywriter v reklamnej agentúre, neskôr sa cez denník Sme dostal do redakcie Denníka N, kde sa venuje domácemu spravodajstvu, politike a médiám. Je držiteľom troch Novinárskych cien.

Obaja patria medzi domácu novinársku špičku, ktorých prácu oceňuje ako odborná, tak aj laická verejnosť. Každý z nich sa politickým témam venuje z trochu iného uhla pohľadu. Kým Bárdy z pozície šéfredaktora dohliada na celý kolektív Aktualít a aktuálne dianie aktívne komentuje na webe a sociálnych sieťach, Mikušovič čitateľom Denníka N sprostredkúva každodenné politické dianie na Slovensku.

Obaja si svoju prácu vykonávajú svedomito a dobre, o čom svedčí nielen vysoká čítanosť ich textov, ale tiež ohlasy spojené s vydaním kníh, ktoré sa venujú osobe Igora Matoviča

Vzhľadom k tomu, že ústredná téma oboch kníh je spoločná a líšia sa iným autorským rukopisom, rozhodol som sa recenzie na ne spojiť do jedného komplexnejšieho a rozsiahlejšieho textu.

Dve knihy o Matovičovi

Kniha Matovič. Premiér v teniskách uzrela svetlo sveta začiatkom septembra tohto roka. Mikušovič si v nej dal za cieľ prostredníctvom rozhovorov s hlavným aktérom, ako aj inými osobami slovenskej politiky, vyskladať ucelený obraz o Igorovi Matovičovi, a to od jeho začiatkov až po súčasnosť. Kniha predstavuje Matoviča v rôznych rolách, ktoré mu počas jeho pôsobenia v politike prischli (opozičný politik, poslanec s obrázkami, predseda vlády / minister s pochybne získaným vysokoškolským titulom, …).

Matovič. Premiér v teniskách

Zo 150. miesta kandidátky neparlamentnej strany sa za desať rokov dostal na post najmocnejšieho človeka v štáte. Pohŕdal klasickou politikou, brojil proti štandardným politikom a vyhadzoval im na oči ich nesplnené sľuby. Porazil Smer a stal sa premiérom, no vo funkcii vydržal len rok. Ukázalo sa, že vládnuť bez politického remesla sa nedá a že voliči chcú, aby sa politici správali aspoň trochu štandardne. Nakoniec po ňom zostalo toľko nesplnených sľubov, nedotiahnutých nápadov a poprených vyhlásení, ako po máloktorom inom politikovi. Reportér Denníka N Dušan Mikušovič sledoval politickú kariéru Igora Matoviča niekoľko rokov. Kniha vychádza z rozhovorov, ktoré absolvoval s ním aj ďalšími politickými aktérmi a zo situácií, ktoré sa doteraz na verejnosť nedostali. Popisuje Matovičov rok vo funkcii premiéra a ako k nej desať rokov smeroval. Predstavuje Igora Matoviča v rôznych rolách, ktoré mu počas jeho pôsobenia v politike prischli: Matovič ako homo vulgaris, ako podcenený víťaz, poslanec s obrázkami, bojovník s hnusobou, vynálezca atómovky či minister bez titulu. Texty Dušana Mikušoviča dopĺňajú fotografie reportéra Denníka N Tomáša Benedikoviča.
Na sklade 2Ks
13,21 € 13,90 €

Kniha Obyčajný Matovič. Homo vulgaris

vyšla o mesiac neskôr. Bárdy sa pokúšal nájsť odpoveď na to, ako sa Matovičovi podarilo presvedčiť voličom, aby hlas jeho strane uprednostnili pred konkurenciou a aké iné faktory prispeli k tomu, že sa strana, resp. hnutie bez riadnej štruktúry, s excentrickým predsedom, dostalo až k premiérskemu postu. Skúma, aký podiel na tom mali pád Radičovej vlády, kauza Gorila, vražda novinára a jeho snúbenice, a mnohé iné. Spomínate si na moment, keď si v Spojených štátoch zvolili za prezidenta Donalda Trumpa a my sme si klopali na čelo, ako môžu byť Američania takí hlúpi? Strih, na Slovensku sa premiérom stáva Igor Matovič.

Obyčajný Matovič. Homo vulgaris

Igor Matovič napísal za vyše desať rokov v politike nesporne zaujímavý príbeh. Aké boli jeho začiatky, čo rozhodlo o jeho angažmáne v politike a prečo sa nedokázal vymaniť z role opozičného krikľúňa a provokatéra, sa dozviete v knihe Petra Bárdyho Obyčajný Matovič. Homo vulgaris. Knižný debut šéfredaktora Aktuality.sk nemá ambíciu komplexne zhodnotiť Matovičovu dekádu v politike, čo ani nie je vzhľadom na chýbajúci časový odstup možné. Je pokusom o sondu do sveta antipolitika a populistu, ktorý samého seba označil za homo vulgaris - človeka obyčajného a na "obyčajnosti" postavil svoju komunikačnú stratégiu. Peter Bárdy sa pokúša nájsť odpoveď na to, ako a prečo práve Matovič presvedčil obyčajných ľudí - voličov Smeru, že éra "našich ľudí" musí dostať stopku. Analyzuje, čo všetko prispelo k tomu, že Matovičova stávka na jednu kartu vyšla. Skúma, aký podiel na tom mali pád Radičovej vlády, Gorila, vražda novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej i následné demaskovanie skutočnej povahy štátu v rukách eseročky Smer, či presnejšie jeho vrcholových predstaviteľov a sponzorov z radov oligarchov. Skúsený novinár a dlhoročný politický komentátor sa pri písaní knihy stretol s desiatkami ľudí - od politikov, cez analytikov až po expertov na politické kampane. Vychádzal nielen z dokonalej znalosti slovenskej politickej scény a Matovičovho príbehu, ale aj z rozhovorov s jeho niekdajšími politickými spojencami a protivníkmi. sa dotýka aj povahy masových hnutí s exkurzom do histórie. Súčasťou publikácie z dielne dlhoročného politického komentátora Petra Bárdyho sú ikonické fotografie. Mozaiku komplikovanej osobnosti politického lídra i samotnej doby dopĺňajú komentáre/analýzy troch skúsených politických komentátorov Arpáda Soltésza, Daga Daniša a Petra Tkačenka. O autorovi: Kto je Peter Bárdy Peter Bárdy sa narodil 1. apríla 1977 v Žiline. Novinárčine sa začal venovať hneď po skončení gymnázia - tri roky robil spravodajcu v žilinskom rádiu Frontinus. Nasledovalo trojmesačné pôsobenie v týždenníku Reportér, ktorý založila skupina novinárov vrátane Paľa Rýpala (nezvestný od jari 2008). Odtiaľ sa presunul do Žilinského večerníka, ktorému istý čas šéfoval. Medzičasom písal pre viaceré médiá a tlačové agentúry, jeho texty vychádzali v denníku Nový čas či týždenníku Live. Popri práci novinára vyštudoval externe publicistiku na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. V roku 2008 dostal ponuku viesť začínajúci spravodajský portál Aktuality.sk so sídlom v Žiline, z ktorého vybudoval rešpektované celoštátne médium so silnou a oceňovanou investigatívou a viacerými regionálnymi redakciami.
Na sklade 1Ks
14,90 €

Obe diela podrobne mapujú jeho kariéru, každé iným spôsobom, no spája ich skutočnosť, že pre ľudí, ktorí necítia potrebu dopriať si pravidelnú dávku infantilného humoru a neprofesionálneho vystupovania v médiách a na sociálnych sieťach, sú obe knihy bolestivým pripomenutím toho, koho si slovenský pospolitý ľud dokáže zvoliť za reprezentanta na domácej aj medzinárodnej politickej scéne, ako aj systematickou prehliadkou všetkého bizarného a tragikomického, na čo sa už v spleti každodenných udalosti stihlo zabudnúť.

Povestnou čerešničkou na torte je pocit zadosťučinenia za to, koľko zámerov súčasného ministra financií sa pre všeobecné blaho napokon nepodarilo uskutočniť. Obe knihy sú výborne napísané - kým Miklušovič sa svojim textom sústredí na Matovičovu osobnosť ako takú, Bárdy ju zasadzuje do kontextu udalostí, ktoré formovali našu krajinu po roku 1993.

Autorom sa našťastie podarilo vyvarovať sa prvoplánovým hodnoteniam a skratkovitým pohľadom na tohto politika. Ak vezmeme do úvahy, že tento postoj u neho samotného absentuje, ide o veľmi dôležitý poznatok. Zároveň sú obe podložené citáciami, vynikajúco zdrojované, rozdelené do zaujímavých, funkčných celkov. Moderným autorským prístupom sa môžu pokojne porovnávať s Wolffom či Woordwardom a ich knihám o Trumpovej administratíve. Samozrejme, s tým rozdielom, že faux pas akéhokoľvek slovenského politika až na výnimky spoľahlivo zanikne za hranicami Vyšehradu (Visegrádu) a nepovedie k humanitárnej katastrofe, tretej svetovej vojne ani neotrasie celosvetovou ekonomikou (aj keď, ruku do ohňa by som za súčasnej situácie teda nedal).

Najhoršie na tom všetko je, že niektoré situácie by nenapísal ani ten najlepší hollywoodsky scenárista po drogovom excese. Po dôkladnom uvážení a s čistým svedomím môžem odporučiť obe knihy - s odstupom rokov poslúžia ako dôkaz, ak by vám deti neverili, že toto bolo na Slovensku možné. Podobne, ako kedysi rady na potraviny bežnej spotreby, Tuzex, Spartakiády, výjazdné doložky a ďalšie súčasti spomienkového optimizmu generácií našich rodičov či starých rodičov.

Do pekla so zhonom – dá sa to?

Kniha dňa: Boris Farkaš predstavuje cestopis Atlas neuveriteľných miest