Kristina Ohlssonová: Klamstvá, ktoré hovoríme

Milovníci trilerov sa aj tento mesiac mohli tešiť na kvalitné severské krimi a to v podaní skvelej Kristiny Ohlssonovej, ktorá si pre svojich čitateľov pripravila pokračovanie knihy Pochované klamstvá, v ktorej hlavnú postavu Saru Texasovú obvinili z piatich vrážd, ku ktorým sa navyše priznala. V celom príbehu je toľko tajomstiev a nevyriešených záhad, že aj ďalšiu hlavnú postavu – právnika Martina Bennera, ktorého poveria úlohou dokázať Sarinu nevinu, to bude stáť nemálo síl a najviac si tento prípad ukrojí z jeho súkromia.

Klamstvá, ktoré hovoríme je teda nutným pokračovaním Pochovaných klamstiev, ktorých záver bol natoľko dramatický, že my ako čitatelia, sme nemali šancu uniknúť Martinovmu ďalšiemu napínavému rozprávaniu, ktorý ho na začiatku každej dôležitej časti v knihe adresuje novinárke Karen Vikingovej. V Pochovaných klamstvách to bol iný novinár, ktorému sa Martin zdôveril a ktorého život sa drasticky skončí. Preto ho nahrádza nová postava s tou istou úlohou – prepísať dôverný rozhovor s istým advokátom, ktorému chcú prišiťvraždu, ktorú nespáchal. Tým advokátom nie je nik iný ako Martin Benner.

„Snažím sa na všetko pozerať ako na divadelné predstavenie. Sara Texasová vystupovala v prvom dejstve. Teraz sa začína druhé a v ňom hrám hlavnú úlohu ja. Musím vyriešiť dve vraždy, nájsť stratené dieťa a postarať sa o rodinu.“

Ak by som mala porovnať Pochované klamstvá a Klamstvá, ktoré hovoríme, tak táto druhá časť bola ešte lepšia, vypracovanejšia a pútavejšia ako prvá časť. V tejto knihe má už čitateľ možnosť poznať Martinovu osobnosť, jeho povahové črty, to, prečo robí isté veci tak, ako ich robí, aký je jeho vzťah k Lucy, k žene, s ktorou pracuje a stretáva sa aj v súkromí, čo pre ňho znamená dcéra Belle a hlavne čo má byť jeho hlavnou úlohou v celom prípade Sary Texasovej – a totiž – nájsť Sarinho syna Mia – lebo tam je odpoveď na všetky otázky. Alebo ani nie? Martin sa aj napriek svojej vôli ocitne v pátraní nielen po Miovi, ale aj po záhadnom Luciferovi.  A akoby to nestačilo, že je jeho život naruby,stane sa podozrivým minimálne z dvoch vrážd, ktoré nespáchal. Navyše, tiene z jeho minulosti sa náhle objavia v Martinovom živote. To, ako si s tým poradí, bude to najnapínavejšie počas celého deja.  Zdá sa, že Martin má nepriateľa bez mena a zo všetkého najviac túži dať svoj život do normálnych koľají. Je na love a zároveň aj na úteku, mení autá, telefóny, krajiny a to všetko preto, aby ochránil najmä svoju rodinu. Lenže je to oveľa ťažšie, než sa mu mohlo kedykoľvek zdať, pretože miesto k pochovaným hriechom si našlo cestu na svetlo sveta.

V tejto knihe je množstvo nečakaných zvratov, nebezpečných situácií a nepríjemných prekvapení. Ale to je to, čo má dobrá kniha mať, aby ste len nelistovali ďalšie strany bez rozmyslu, ale cítili všetko to, čo cítia hlavné postavy, rozmyšľali ako oni a drali sa za pravdou ako oni. Nech je už akákoľvek. Lenže k pravde v Martinovom prípade vedú klamstvá, ktoré hovorí, aj ktoré si vypočuje, a ktoré zmenia celý jeho doterajší život.

„Tajomstvá sú ako hovná, nech ich človek zahrabe akokoľvek hlboko, vždy vyplávajú na povrch. Najmä vtedy, ak sa človek vráti na miesto činu.“

Na záver už len dodám, že po Fitzekovom Strachu z lietania a Kozmonovej Kukučke boli Klamstvá, ktoré hovoríme ďalšou nebezpečne dobrou detektívkou, ktorú som tento rok prečítala.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)