Kristina Ohlssonová: Pochované klamstvá

Kniha Pochované klamstvá celkom dynamicky naštartovala tohtoročnú štafetu severských krimi, ktoré majú vo veľkej obľube slovenskí čitatelia detektívok. V tomto príbehu ide o celkom ojedinelý prípad, kedy z piatich vrážd obvinia jednu ženu – Saru Tellovú a ku ktorým sa navyše prizná. Výnimkou je to, že táto päťnásobná vrahyňa zo Švédska je už po smrti. Za renomovaným právnikom Martinom Bennerom príde jedného dňa brat zosnulej Sary, ktorý ho žiada o to, aby dokázal sestrinu nevinu a zároveň vypátral jej nezvestného syna Mia. Celý tento zamotaný príbeh je opradený až príliš mnohými tajomstvami a klamstvami, s ktorými sa musí šikovný právnik v spoločnosti svojej priateľky a spoločníčky Lucy popasovať, a to ani zdˇaleka netuší, aká strastiplná pátracia cesta ho čaká a čo všetko tým riskuje.

Hneď v úvode nás autorka vrhne do dialógu medzi novinárom a Martinom Bennerom odohrávajúci sa v hotelovej izbe, z ktorého najprv absolútne nič nechápeme, a ktorý sa stane otváracou bránou do každej novej časti po jednotlivých kapitolách. Tu na mňa pôsobil Martin Benner dosť chaoticky a nevyrovnane. A práve v tomto momente začíname chápať, rovnako ako on, že nemal nikdy podstúpiť vlastné pátranie a dokazovanie neviny Sary Texasovej, ako jej zvykli hovoriť po tom, čo ju obvinili z prvej vraždy v Texase, kde v tej dobe pracovala a žila. Samozrejme, rovnako ako Martin a Lucy, aj samotný čitateľ sa neustále zamýšľa len nad jednou a tou istou otázkou: prečo by sa niekto priznával k niečomu, čo nespáchal? Aké tajomstvá si vzala Sara Texasová so sebou do hrobu?

V jednotlivých kapitolách už Martin Benner pôsobí sebavedome, je tvrdohlavý a nevie odolať mnohým pokušeniam, okrem iného aj tomu, že sa nakoniec rozhodne zaoberať prípadom Sary, aj keď cesta za pravdou ho môže priviesť do nebezpečenstva.

Sme ľudia, ktorí lovia a zároveň sme korisťou.“

Samotná kniha je z obsahovej aj formálnej stránky veľmi dobre napísaná. Ak máme prečítaných desiatku severských krimi, je zaručené, že to budú dômyselne vystavené príbehy, ktoré nás totálne odtrhnú od každodennej rutiny, ale na druhej strane všetko v týchto knihách je možné aj reálne a inak to nie je ani v Pochovaných klamstvách. Rozdiel som videla hádam len v tom, že hlavná postava = vyšetrovateľ (v tomto prípade právnik, ktorý sa iba vžil do roly vyšetrovateľa) nie je konečne spoločensky skrachovaná osoba, má síce svoje chyby a prehrešky, ktorých sa nevie istý čas zbaviť, ale vnútorne je to celkom vyrovnaná postava, Ale priznám sa, že Martina Bennera ako Švéda aj keď s americkými koreňmi som si predstavovala všelijak, len nie ako černocha (rovnako nazýva seba v knihe samotný Benner)

Čo sa týka dynamiky deja, niekde v polovici knihy som sa trochu strácala, najmä keď sa autorka cez Martina v niektorých dialógoch vracala k spomienkam, ktoré sa dosť vymykali kontextu. Ale na druhej strane potrebovali vykresliť jeho postavu ako vyslovene kladnú a sympatickú. Záver bol len mierne vystupňovaný napätím, ktoré mi v celom príbehu akosi chýbalo a nakoniec sme sa dozvedeli len polovicu pravdy, lebo jej druhá časť sa odkryje v pokračovaní Pochovaných klamstiev. Ale nie je mi to ľúto, druhý diel knihy bude určite stáť za to, a ak si ho plánujete prečítať, odporúčam nájsť si čas na Pochované klamstvá, ktorá je zárukou kvalitného čítania.

„Takí sme my ľudia. Tak veľmi sa snažíme konať správne, že si ani nevšímneme, kedy spravíme chybu.“

„Všetko sú časti skladačky jedného a toho istého príbehu.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)