Varenie (nielen) pre lenivých

Má svoj vyšperkovaný blog, takmer devätnásťtisíc followerov na instagrame a na konte dve kuchárske knihy. Foodblogerka Veronika Čopíková získala za svoju prvotinu ocenenie Panta Rhei Kniha roka 2020 v kategórii životný štýl.

Kniha Lenivá kuchárka – jednoduché recepty pre každého je zmesou kuchynských tipov a rád s nádychom nostalgie za detstvom stráveným v kuchyniach našich rodičov a starých rodičov. Veronika Čopíková ukryla vo svojej knihe šesťdesiat pestrých jedál. Lenivá kuchárka prináša okrem receptov aj obrovský vizuálny zážitok. Potlesk za túto knihu si nezaslúži len autorka, ale aj Peter Farkaš. Ten je autorom skvostných fotografií jedál, ktoré knihu posúvajú na vyšší level. Nestáva sa často, aby kuchárska kniha priniesla čitateľovi aj estetický zážitok. Obdiv a zásluhy je potrebné pripísať aj Petre Esterling, ktorá je autorkou milých ilustrácií. Jej tvorbu môžeme nájsť na jej vlastnom foodblogu alebo na instagrame.

Laktóza a lepok už nie sú problém

V úvode knihy nájdeme prehľadný obsah. Všetky recepty sú rozdelené do sekcií – raňajky, domáce recepty, polievky, jednoduché jedlá pre úplných kulinárskych začiatočníkov a dezerty, kde patria bábovky, koláče, sušienky a torty. Už na prvý pohľad je zrejmé, že v knihe budú prevládať sladké jedlá. Pred každou sekciou receptov je krátky úvod. Autorka v knihe využíva ikonky na označenie bezlepkových a bezlaktózových receptov.

Lenivá kuchárka

Prvá kuchárska kniha, ktorá vám ušetrí čas v kuchyni. Bestseller Blogerky roka 2017, autorky úspešného blogu Lenivá kuchárka, v ktorom nájdete 60 jednoduchých a rýchlych receptov aj s variantmi bez lepku a laktózy. Kniha je vhodná pre všetkých, ktorí hľadajú inšpiráciu na kvalitné a chutné raňajky, polievky, obedy i večere a zdravšie sladkosti. V kuchárskej knihe nájdete 60 overených receptov s menším množstvom cukru, použitím celozrnných i bezlepkových múk a tipmi, ako nahradiť jednotlivé suroviny tak, aby bol sladký či slaný recept vo výsledku bez lepku či laktózy. Kniha je vhodná pre všetkých začiatočníkov v kuchyni, pre tých, ktorí hľadajú novú inšpiráciu na varenie i pečenie a najmä pre všetkých zaneprázdnených, ktorí chcú v kuchyni stráviť čo najmenej času a pritom si chutne a dobre navariť. Ideálna tiež ako darček pre všetkých milovníkov jedla. V knihe nájdete: - 60 jednoduchých a rýchlych receptov, z toho: - 56 receptov bez mäsa - 44 variantov bez lepku - 32 variantov bez laktózy - recepty z celozrnných a prirodzene bezlepkových múk - recepty s menším množstvom cukru - krásne fotografie, ktoré sú súčasťou každého receptu - ilustrácie na mieru - recepty overené fanúšikmi blogu
18,59 € 19,99 €

Ak je to príprava jedla s obsahom lepku alebo laktózy, často dopíše tip, ako recept upraviť tak, aby si ho mohli vychutnať aj ľudia s týmito potravinovými intoleranciami. Jednotlivé recepty autorka vždy niekoľkými slovami uvedie. Tieto slová nás často prenesú do detstva, v ktorom bolo varenie magickým rituálom mám a babičiek. Autorka píše: „Na chvíľu sa v nás opäť prebúdza to zvedavé dieťa, čo sušienky oddelí od seba, zubami zbrúsi krém a následne schrúme kolieska namočené v mlieku. Je v tom postupnosť, zvedavosť a radosť, nemyslíte?“

Recepty naozaj pre každého

V Lenivej kuchárke nájdeme mnoho známych, ale vylepšených receptov. Je to napríklad neobyčajná vajíčková nátierka alebo netradičné špagety. Osvieženie klasického receptu prináša autorka napríklad aj pri perníku, strúhanom tvarohovom koláči, mrkvovom koláči alebo pri muffinoch, tartaletkách a brownies. Môžeme si upiecť čokoládový koláč bez múky a cukru alebo bezlepkovú čokoládovú tortu. „Sladké je dôvodom na úsmev a je to i šteklivý pocit na jazyku pred každým prvým sústom vami pripraveného koláča.“ Natrafíme tu aj na recepty, ktoré sme už určite skúšali v mnohých prevedeniach, no vždy im niečo chýbalo. V Lenivej kuchárke autorka zdôrazňuje, že na jej granolu budeme skladať ódy. Zeleninové lazane a Sacherova torta už tiež nemusia byť strašiakom pre svoju náročnosť. Niektoré recepty vedia prekvapiť a zaujať hneď názvom. Neláka vás domáca nutela viac ako tá z obchodu? Nemáte v sychravom jesennom počasí chuť na pečený ovocný čaj s rumom? Alebo si radšej uvaríte niektorú z teplých, voňavých a sýtych polievok?

Postupy krok za krokom

Ani kuchár-amatér sa nemusí obávať toho, že by recepty Lenivej kuchárky nezvládol. Ak je to potrebné, autorka vždy určí veľkosť plechu alebo formy, ktorú používame. Uvedie ako dlho dané jedlo varíme alebo pečieme. Dokonca nám často poradí, ako si máme správne nastaviť rúru na pečenie. Jednotlivé postupy sú napísané v krokoch. Pri žiadnom recepte nechýba zoznam surovín a niektoré recepty majú uvedený aj počet porcií, ktoré z daných surovín pripravíme. Lenivá kuchárka ponúka zdravé aj tie tradičnejšie jedlá. Všetky recepty sú však časovo nenáročné a vhodné aj pre začiatočníkov. V knihe znovuobjavíme domácu klasiku, ale nie je tu núdza ani o zahraničné inšpirácie. Ak máte pocit, že knihu nepotrebujete, pretože všetky recepty nájdete na autorkinom blogu, nie je to tak. Kniha a blog Veroniky Čopíkovej sa prekrývajú, ale aj vzájomne dopĺňajú. Autorka vás vie navnadiť k prežitiu všetkých chutí, vôní a zážitkov, ktoré sprevádzajú domáce varenie. Po prečítaní jej kuchárskej knihy ostáva už len škvŕkanie v bruchu a túžba skúšať recepty v praxi.

Kniha dňa: Ján Gallovič predstavuje ságu Hrdina a hriešnik

Kniha dňa: Martin Kaprálik predstavuje román Smrť v jej rukách