Linda Green: Nezatváraj oči

Každoročne do veľkej knižnej rodiny pribúdajú autori, ktorí sa snažia dostať do povedomia čitateľskej komunity. Len niektorí z nich však dokážu premeniť svoje dielo na medzinárodný bestseller a tak sa zapísať do pamäti čitateľov. Podobne je to je aj u autorky Lindy Green, ktorá prichádza na slovenský trh s thrillerom Nezatváraj oči.

Dalovci sú bežná rodina, akých na svete existujú milióny. Žijú v lepšej mestskej štvrti anglického Yorkshiru, pracujú na živnosť a majú tri deti. Riešia bežné každodenné rodinné a pracovné problémy a tešia sa zo svojho života. Jedného dňa sa však všetko zmení. Štvorročná Ella Dalová zmizne záhadne bez stopy z parku. Rozbieha sa neľútostná hra s časom. Nikto nemá tušenie, kde sa toto malé stvorenie mohlo vytratiť. Polícia sa snaží nájsť akékoľvek stopy a rodičia prežívajú jednu bezsennú noc za druhou. Kde sa mohlo bezbranné dievčatko vytratiť? Dostalo sa do rúk nebezpečného psychopata alebo je pravda niekde úplne inde? Dostane sa späť do náručia svojej rodiny alebo sa navždy všetko zmení?

„Zložím a vlastné slová sa mi ozývajú v hlave. Už to nie je hra. Všade navôkol úplne cudzí ľudia vykrikujú meno mojej dcéry – a ona sa nie a nie ukázať. Neodpovedá. Netuším prečo, ale viem, že ju musím nájsť, nech je kdekoľvek.“

Ak by Vám niekto povedal, že nesmiete zatvoriť oči, lebo tento okamih môže zmeniť  Váš doterajší život, využili by ste túto ponuku? Lisa Dalová však takú možnosť nedostala. Okamih nepozornosti ju dostáva do nezávideniahodnej situácie. Nikto si nedokáže predstaviť, čo prežíva matka, ktorá príde v okamihu o svoje dieťa. Aká obrovská priepasť sa vytvorí v jej srdci a nikdy úplne nezmizne. Kniha neprináša žiadne krvavé krimi ani prehnané prejavy násilia, no aj napriek tomu dokáže pripraviť chvíle plné napätia. Hoci hneď na začiatku príbehu je prezradený páchateľ, nenavádza to k odloženiu knihy. Autorka Vás núti odhaľovať ďalšie a ďalšie záhady ubolenej duše a zvedavosť Vás privedie až k šokujúcemu záverečnému odhaleniu. Zopárkrát sa pozastavíte nad konaním postáv vyvolávajúcich pocity znechutenia z pokriveného vnímania reality. No len čo otočíte stranu, chce sa Vám plakať a objať ich. Zbaviť ich aspoň  kúsku bolesti, ktorú pociťujú. Nejde  o typický thriller, autorka však prináša pohľad do najhlbších komnát duše milujúcej matky. Do nikdy nekončiacej lásky, ktorá začne hneď pri prvom pohľade a nekončí ani smrťou.

„Keď prídete o dieťa, najprv si to uvedomí vaše telo, hlave to dôjde až neskôr. Každé ráno zaznamenáva prázdnotu, beznádej a bolesť a odošle signál do vášho mozgu, skôr než sa zobudíte. Keď prídete o dieťa, nikdy sa z toho nespamätáte. Je to prvé, čo vám napadne, keď a prebudíte a posledné, na čo myslíte, na čo myslíte pred spaním. Ak sa vám vôbec podarí zaspať.“

Literárna revue 22/2017

Literárna revue 21/2017