Osobný odber už na 710 miestach na Slovensku

Lucy Maud Montgomery: Anna zo Zeleného domu

Autor: Adriana Friedlová, 16. septembra 2019

Kto by nepoznal ryšavú Annu, živé dievčatko s veľkým srdcom, ktoré si adoptujú súrodenci zo Zeleného domu. Jej príbeh sme mohli vidieť už vo viacerých spracovaniach a knižky si už dlhé roky získavajú srdcia čitateľov po celom svete. Anna zo Zeleného domu nedávno vyšla v novej nežnej edícii a v novom preklade vo vydavateľstve Slovart, preto ak ste sa s Annou ešte nezoznámili, či už ste ju dlho nevideli, teraz je ten ideálny čas po nej siahnuť.

Kniha rozpráva príbeh siroty, ktorá má za sebou množstvo zlých skúseností v chudobných rodinách, nachádzajúcej domov v utešenom Zelenom dome v Avonlea. Jej novou rodinou sa stávajú súrodenci Marilla a Matej, ktorý síce pôvodne chceli chlapca, no časom si Annu obľúbia a tá sa tak stáva neoddeliteľnou súčasťou Zeleného domu.

Anna patrí medzi najznámejšie dievčenské postavy v literatúre a vďaka jej vrelej povahe sa vryje do pamäte aj vám. V ťažkých podmienkach sa naučila unikať do krajšieho sveta svojej fantázie, dokáže vymýšľať nádherné príbehy a aj tá na prvý pohľad najzbytočnejšia vec je pre ňu očarujúca. So svojim nadšením sa vždy musí podeliť, preto je málokedy ticho. Jedine vtedy, keď sa stratí v ďalšom príbehu, ktorý práve vymyslela. Tak ako vrúcne vie milovať a tešiť sa, rovnako dokáže žialiť aj nad drobnosťami. Jej nariekanie však vie byť koniec koncom ešte milšie a vtipnejšie.

V príbehu prvej knihy ju sprevádzame šiestimi rokmi života. Sledujeme jej vývoj z neposedného dievčatka, ktoré všetko pokazí, na mladú a bystrú slečnu s veľkou budúcnosťou. Prvé priateľstvá, nezhody, dobrodružstvá, trápenia... Táto knižka je vhodná naozaj pre všetky vekové kategórie, nehľadiac na to, či ste si už dospievaním prešli alebo len prechádzate. V oboch prípadoch vás kniha pobaví a zahreje pri srdiečku.

Anna zo Zeleného domu je nádherný príbeh o dospievaní, priateľstve, rodine, fantázii a láske. Svoje si v ňom nájdu aj malí aj veľkí, toto veselé dievčatko si získa každého. Kniha je vhodná pre všetkých, ktorí by radi začali s klasickou literatúrou, ale nechcú nič náročné a ťažké, môže poslúžiť ako prvý stupienok pri zdolávaní klasických diel. A ak by vám náhodou dávka Anny v tejto knihe nestačila, môžete siahnuť aj po niektorej zo seriálových adaptácii.

Za recenziu ďakujeme @caroknih - Adriana Friedlová

Je autorkou jednej z najobľúbenejších dievčenských postáv v literatúre, Anny Shirleyovej, čiže Anny zo Zeleného domu.

Lucy Maud Montgomeryová bola kanadská spisoveteľka, narodila sa 30. Novembra v roku 1874, v Cliftone, na Ostrove princa Edwarda v Kanade. Jej rodičia boli Hugh John Montgomery a Clara Woolner Macneill. Keď mala Lucy Maud necelé dva roky, umrela jej matka na tuberkulózu. Lucin otec sa rozhodol, že sa presťahuje do západnej Kanady, kde sa neskôr znovu oženil. Lucy zostala na farme svojich prarodičov v Cavendishi. Tu ako 9-ročná začala písať prózu.

V školskom roku 1893 – 1894 študovala na Prince of Wales College a získala učiteľskú licenciu. Potom, v roku 1898, začala učiť na škole Lower Bedeyue. Vtom istom roku ... viac