Osobný odber už na 488 miestach na Slovensku

Madeline Miller: Kirké

Autor: Adriana Friedlová, 8. júla 2019

Madeline Miller je americká spisovateľka, známa svojou láskou k antickej a gréckej mytológii. Svojej prvej knihe, Spev o Achillovi, venovala 10 rokov a tak je v tejto oblasti naozaj zbehlá. V jej tvorbe je toto jej nadšenie aj badať, z každej strany na vás dýchajú starodávne príbehy, v ktorých znovu ožívajú hrdinovia, o ktorých ste počuli už mnohokrát.

Madeline však robí niečo naozaj čarovné; všetko prepája v jednom celistvom príbehu a prináša osobnejší pohľad na jednotlivé mytologické udalosti.

Kirké je kniha o živote známej gréckej čarodejnice, dcéry boha slnka Hélia. Na jej rušnej a nezvyčajnej ceste životom ju sprevádzame od začiatku, vidíme ako bol jej život prepletený s rôznymi bájnymi udalosťami a postavami. Dozvedáme sa ako vznikli prvé čarodejnice, aký bol životov bohov a aké zložité boli vzťahy medzi nimi. Všetko je veľmi pekne vysvetlené tak, že aj neznalec pomerov gréckej mytológie sa nestratí.

Napriek tomu, že sa väčšina príbehu odohráva na ostrove vo vyhnanstve a celý čas je rozprávaný z pohľadu Kirké, vidíme z daného sveta omnoho viac ako len to. Svoju úlohu tam zohral napríklad aj Odyseus a jeho príhody, Mínóov labyrint, či vynálezca Daidalos a jeho syn Íkaros.

Autorka vychádzala z viacerých zdrojov, ktoré poprepájala a vytvorila tak komplexný a hodnoverný príbeh zasadený do srdca gréckej mytológie. Napriek tomu, že je dej vyrozprávaný skôr stálym tempom bez výrazných zvratov a odchýlok nevytvára hluché miesta. Postupne sa mi tak pred očami rozvíjal starodávny príbeh, plný známych hrdinov, bohov, ľudí a oblúd, a ja som mohla byť svedkom bojov, zrád a krívd. Určite odporúčam všetkým nadšenom mytológie a kvalitného čítania.

Za recenziu ďakujeme Adriane Friedlovej. :)

Instagram: @caroknih