Monika Kompaníková: Kde je Ester N?

Ako prvé na knihe určite zaujme jej vizuálne spracovanie, na ktorom sa podieľala aj ilustrátorka Barbora Idesová. Prekvapí výraznými farbami, ktoré potešia nielen rodičov, ale najmä detičky. Farebnosť srší z celej knižky, keďže aj podklad písmen, samotné strany, sú celé farebne potlačené. Farebné sú taktiež písmená, primárny text je tmavo modrý, nadpisy zase červené. Celá knižka spolu pekne hrá a ladí, čo veľmi napomáha celkovému pozitívnemu vnímaniu knihy percipientom.

Hlavnou hrdinkou v krátkom príbehu je školáčka Ester, ktorej najlepším kamarátom je potkan, ktorého nazýva pán Ernest. Ester jedného dňa zhodou náhod skončí pred Slovenskou národnou galériou a keďže vonku prší a je zima, nezostáva jej nič iné, len vkročiť dnu. V Slovenskej národnej galérii ešte nikdy nebola. Príbeh sa začne odvíjať, keď jej pán Ernest ujde. Ester ho začína po galérii hľadať a takýmto spôsobom sa priučí veľa novému ohľadom jej fungovania a významu.

„Obrazy a sochy sú ako knihy – treba v nich vedieť čítať. Každá farba, každý predmet, dokonca aj to, ako kto na obraze stojí, aký je vysoký, ako je obraz zarámovaný, nič z toho nie je náhodné. Umelec tým chcel niečo povedať.“

Hlavnou myšlienkou celej knihy je oboznámenie detského percipienta s umením a galériami. Autorka pomocou dvoch postáv čitateľovi vysvetľuje, ako to v galérii funguje – ako sa k nim všetky umelecké diela dostávajú; akí ľudia v nej musia pracovať, aby všetko fungovalo tak, ako má; aké všetky zákutia v takejto galérii sú a podobne.

Čitateľ sa takouto jednoduchou formou oboznámi napríklad aj s tým, prečo je dôležité diela reštaurovať alebo aký je rozdiel medzi originálom, kópiou a falzifikátom. Autorka zrozumiteľne vysvetľuje aj to, prečo niektoré diela pokladáme za umenie, teda umením sú, a iné, takmer totožné, nie sú.

Hlbší rozmer dáva knihe aj to, že všetky umelecké diela, ktoré Ester vidí, keď cez galériu prechádza, skutočne existujú. Bližšie sú popísané v závere knihy, kde sa nachádza katalóg týchto diel aj s ich krátkym popisom. Deti sa naučia, že každé takéto dielo má pridelený vlastný jedinečný kód, pomocou ktorého ho dokážu vyhľadať napríklad aj na stránke www.webumenia.sk, na ktorej sa nachádza jeho zdigitalizovaná podoba, a kde sa dokážu dozvedieť viac aj o rozmeroch, materiáli a technike diela.

Novú knižku Moniky Kompaníkovej Kde je Ester N? nemožno hodnotiť inak, ako veľmi pozitívne. Krásne spracovanie a zaujímavý didaktický obsah obohatia detského čitateľa dovolím si povedať natoľko, že sa bude na galérie pozerať trošku inak. Vďaka tomu, že takýmto spôsobom nahliadol hlbšie do fungovania galérii a významu umenia si vybuduje iný názor a môže sa stať, že sa preňho stanú galérie príťažlivejšie a zaujímavejšie.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Monika Kompaníková: Koniec sveta a čo je za ním