Osobný odber už na 488 miestach na Slovensku

Michael Connelly: Tichá noc

Autor: Terézia Zoľáková, 8. júla 2019

„Keď kladiete otázky, môže to byť nebezpečné. Môže to viesť k vraždeniu.“

Najnovší detektívny román Michaela Connellyho Tichá noc je kvalitnou knihou, ktorá sa tento rok objavila na knižnom trhu. Podobne ako Jo Nesbo, Lars Kepler alebo Jorn Lier Horst majú svojich stálych hlavných detektívov, ináč to nie je ani pri Connellyho dielach – on má Harryho Boscha, ktorého čitatelia a „connellyovskí“ fanúšikovia verne poznajú, s výnimkou knihy Nočná zmena. Možno autor rozmýšľal, ako pri písaní a vydávaní toľkých kníh obohatiť ďalšiu časť prípadov Harryho Boscha a urobil to dokonale – spojil mužskú postavu detektíva Boscha s detektívkou Renéé Ballardovou, ktorá vystupovala v Nočnej zmene.

Ja osobne som prečítala zatiaľ len dve knihy od tohto autora, a tou prvou bola práve už spomínaná Nočná zmena, a teraz najnovšia Tichá noc. Určite mám medzery z predošlých prípadov a detektívovej minulosti, ale som rada za obidve tieto knihy, lebo vďaka Nočnej zmene som mohla spoznať osobnosť Renée a vďaka Tichej noci tú Harryho. Myslím si, že toto ich spojenie v jednom románe nemohlo byť lepšie. Takto sa v knihe vyjadruje o Harrym samotná Ballardová:

„Rada s ním pracujem, lebo mám pocit, že sa od neho môžem dosť naučiť. V konečnom dôsledku však mám pocit, že sa mu nedá veriť. Akoby mi nehovoril všetko, čo vie.“

Harry Bosch je policajt, ktorého prevelili do policajného oddelenia v San Fernande, Renée ešte stále pracuje v nočnej zmene v losangelskej polícii. Spojí ich starý, nevyriešený prípad vraždy mladého dievčaťa v Hollywoode.

Kniha je zaujímavá od úplného začiatku, autor to na nás rozbaľuje postupne, ale zároveň zamiešava aj iné prípady, s ktorými sa stretávajú obidvaja detektívi. Okrem zabudnutej vraždy dievčaťa musí Harry riešiť aj iný, nový prípad hispánskej mafie. Až sa poriadne začítate, zistíte, ako perfektne vie autor pospájať niektoré prípady, ktoré spolu vôbec nesúvisia. Okrem skvelých dialógov autor často informuje čitateľa aj o samotnej policajnej práci, čím ukazuje, že sa ako pôvodným povolaním policajný reportér naozaj vyzná. Jednoducho, tejto knihe sa nedá nič vytknúť.

„Detektívi si časom vypestujú šiesty zmysel na charakter ľudí a často sa musia spoliehať iba naň: keď sa s nimi stretnú pri výkone služby.“

Každou prečítanou kapitolou sa posúvame bližšie k rozuzleniu prípadov, pričom nenápadne nazrieme aj do súkromia detektívov, dozvieme sa niečo aj z ich ľudskej stránky, aj to, ako pracujú spoločne aj oddelene. V tejto knihe nájdete okrem napätia a viacerých zápletiek aj množstvo násilia a nebezpečenstva, ktorú sú súčasťou každodenného života v Los Angeles.

Tichá noc som zhltla za dva dni a poslední strany som si doslova užila. Bolo to nielen napínavé, ale aj dôsledne premyslené, miestami nečakané a kruto pravdivé. Citácia, že: Harry Bosch možno konečne našiel svojho dokonalého partnera – Renée Ballardovú, úplne vystihuje túto knihu – jedna z najlepších detektívok tohto roku. Toto sa Connellymu naozaj podarilo!

„Voči policajtovi neexistuje väčší zločin, ako ohrozovať jeho rodinu. Ak to urobíte, padajú všetky zábrany.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Pracoval roky ako novinár a za svoje články o o ľuďoch, ktorí prežili letecké nešťastie dostal nomináciu na Pulitzerovu cenu. Narodil sa 21. júla 1956 v Philadelphii, USA.

Svoj prvý román sa rozhodol napísať začiatkom 90. rokov, pretože chcel literárne spracovať svoje žurnalistické skúsenosti, práve  vtedy stvoril detektíva Harryho Boscha (prvý román mu vyšiel v roku 1992 – Temná ozvena). Hlavným hrdinom jeho románov je svojrázny detektív s hlbokou neúctou k autoritám a sebazničujúcim zmyslom pre spravodlivosť.

Každá Connellyho kniha vedie v rebríčkoch čítanosti a je to túžobne očakávaná novinka. Dynamika a nečakané rozuzlenia v príbehoch priniesli tomuto autorovi nebývalú popularitu a uznanie čitateľov kriminálnych románov na celom svete.

Michael Connelly je držiteľom viacerých prestížnych literárnych ocenení (Edgar, Anthony, Macavity, Nero, . 38 Caliber /Francúzsko/ a Grand Prix ... viac