Maja Säfströmová: Ilustrovaný atlas najčudesnejších prehistorických zvierat

Maja je známa po celom svete pre svoje originálne a nápadité ilustrácie, o ktoré sa s nami delí na Instagrame. Väčšinou kreslí roztomilé svojské zvieratá a používa len čiernu fixku. Aj napriek tomu dokázali pre svoju inakosť a prepracovanosť zaujať. Takto je ilustrovaný aj najnovší atlas o prehistorických zvieratách. Autorka v ňom ilustrovala a predstavila cez sto druhov živočíchov, ktoré žili v minulosti na našej planéte.

Ktoré zviera sa vám ako prvé vybaví, keď sa povie, že žilo v minulosti? Väčšine asi dinosaurus. Najmä deťom určite. Autorka to tiež vie, preto dinosaury v tejto knihe nenájdeme. Spravila tak hlavne preto, aby dala priestor iným, možno aj oveľa fascinujúcejším zvieratám, o ktorých dnes už vieme veľmi málo. Väčšina z nás asi nevie, ako vyzeral predchodca žirafy, jeleňa či koňa. Vďaka tejto knihe sa to dozviete. Každá dvojstránke je venovaná inému zvieratku, nájdete tu jeho ilustráciou a jednoduché, no zaujímavé fakty o ňom. Ilustrácia živočícha z minulosti je niekedy doplnená aj o jeho súčasnú podobu, ktorá vznikla evolúciou. Je to najmä pre porovnanie týchto dvoch podôb, zvieratá v minulosti boli častokrát väčšie a „trochu“ iné ako tie dnešné.

Pri každom druhu je tiež v ľavom dolnom rohu uvedené, na akom kontinente či v akej krajine žil, a kedy presne to bolo. Autorka začína živočíchom, ktorý žil pred 560 miliónmi rokov a postupne predstavuje ďalšie, až do roku 1900. Tie, ktoré žili pred miliónmi rokov, sú veľmi zaujímavé nielen svojou stavbou tela, ale napríklad aj názvami. Autorka väčšinou popisuje ich vzhľad, aby sme si ich vedeli čo najlepšie predstaviť. Takéto prestavovanie je vhodné najmä pre deti, ktoré si uvedomia, ako veľmi sa odvtedy vyvinula naša planéta a živočíchy, ktoré na nej žijú. Pri niektorých zvieratách autorka tiež uvádza, že boli v kontakte s ľuďmi.

Najzaujímavejšie zvieratá v atlase sú asi tie, ktoré sa podobajú na tie súčasné, avšak v niečom sú predsa len iné. Napríklad výškou, veľkosťou alebo chýbajúcimi či inými niektorými časťami tela. Autorka vybrala aj také zvieratá, ktoré boli v niečom výnimočné – napríklad jediný druh vtáka, ktorý nemal krídla; druh ryby s pancierom; najväčší lietajúci živočích všetkých čias; cicavec s najmenším mozgom v porovnaní s telom; leňoch veľký až 7 metrov; najväčší žralok, aký kedy žil a podobne.

Tento atlas obohatí malých i veľkých. Nielenže si rozšírite obzory, ale sa aj pobavíte. Atlas je totižto v niektorých častiach rovnako vtipný, ako bol aj autorkin prvý – Ilustrovaný atlas neuveriteľných faktov o zvieratách. Ak sa zaujímate o minulosť, o zvieratá, alebo máte deti, ktorým chcete ukázať, aké živočíchy niekedy žili na našej planéte, táto knižka je tá pravá. Krásne ilustrácie zvierat spojené s milými a vtipnými informáciami vás určite dostanú.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a tiež recenzie nájdete aj na instagrame: @matine.knihy

Silvia Zeumerová: Parstelvan Pečať