Paolo Cognetti: Manuál pre úspešné dievčatá

V podobnej dikcii, v akej je napísaná Sofia vždy chodí v čiernom je aj Manuál pre úspešné dievčatá. Cognetti aj tu skladá jeden príbeh z viacerých. Nie je to však príbeh jednej ženy/dievčaťa, ale viacerých, ktoré tvoria jeden súvislí obraz žien a spôsob, akým je na ne nazerané z rôznych uhlov. Príbehy nehovoria len o vzťahoch, nie vždy šťastných a o rozhodnutiach, nie vždy správnych, ale aj o pádoch. O tom, čo sa deje za dverami ženy, ktorá má premyslený skvelý business plán, ale jej nálada sa rovná „na špičkách ovísajúcim ponožkám“. Zamestnankyne, dcéry, budúce matky, milenky, skrátka bytosti sa snažia v daných situáciách prežiť najlepšie, ako môžu. Niekedy im to nevyjde. Niekedy sa rozhodnú zle a niekedy sa chcú len vypariť a svet zahodiť preč, ako kedysi v škôlke deti kožu z mlieka. A nie vždy nám svoj príbeh rozpráva žena, občas je rozprávačom aj muž, veď nemôžeme sa pozorovať len my samé. Matematička z prvej poviedky by hneď vypočítala štatistiku, koľko takýchto pozorovaní samých seba je založených na objektivite a koľko na prílišnej sebakritike, prostitútka z ďalšej by si k tomu vypýtala aspoň jeden štamprlík, úspešná zamestnankyňa z reklamky by tomu spravila poriadnu reklamu, novinárka by to skritizovala a z toho celého by nakoniec dcéra prenajímateľa prázdninového rezortu spravila film. A vlastne, nemohla by to urobiť jedna žena, len tak, že by hrala všetky zo spomínaných postáv a možno aj viac. A bol by to film, v ktorom by sme sa vnútorne videli všetky a zároveň navonok žiadna.

Cognetti príbehy koncipoval veľmi rafinovanie, pretože sú odlišné, s iným typom rozprávača, problému a aj jeho riešenia. Naviac, nie je pravidlom, že koniec je predvídateľný. Dokonca sa stáva, že zostáva otvorený, čím autor ponecháva na čitateľoch, aký pokračovací manuál úspešnosti vytvoria pre danú postavu.

Nadine Brandes: Anastázia Romanovová

Sven Lindqvist: Si mŕtvy