Marek Hudec: Prosté rozprávky

Marek Hudec je nováčikom vo svete spisovateľov, no toto  prostredie mu nie je cudzie. Pôsobí ako redaktor kultúry v slovenskom denníku. Okrem toho, pár jeho poviedok bolo zverejnených aj v printových médiách. No k jeho knižnej prvotine prišlo až nedávno. Ponúka čitateľom svojské podanie prostonárodných slovenských rozprávok v knihe Prosté rozprávky.

„Citliví ľudia majú tendenciu ťažšie znášať utrpenie druhých a ľahko vycítia náladu svojich blízkych. Preto sú častejšie smutní.“

Každý z nás sa už v živote stretol s rozprávkami. Už ako deti sme zaspávali so strachom, že sa nám v izbe objaví zlá čarodejnica, alebo cez okno vlezie zlý vlk a zje nás. Postupne rastieme a viera vo všetky čary a rozprávkové bytosti sa stráca. No čo keď predsa sú a prepletajú naše životy? Niekde tam ďaleko za zrkadlom? Zjavujú sa v našich bolestiach a sklamaniach?

„Nezniesol pocit, že zostal na svete sám, a skutočnosť, že jeho tragédii dokáže málokto porozumieť. Zakaždým, keď sa cítil slabý, príšery stáli za oknom a spokojne ho sledovali. Prihovárali sa mu.“

Autor prináša rozprávky pretransformované do moderného súčasného sveta. Celý dej je súhrn akýchsi zápiskov hlavného hrdinu adresovaných jeho láske Adamovi. Jedného dňa mu zmizne spred očí a on sa nechce zmieriť s jeho stratou. Vydáva sa Adama hľadať a po ceste natrafí na mnohé zaujímavé bytosti, ako učiteľku s troma zhavranenými bratmi, jaskynné nymfy, jeleňa Serváca, vodníka či černokňažníka. No bude mať táto rozprávka šťastný koniec? Nájde sa milovaný Adam? Alebo vyhrá racionálny svet dospelých?

„Sám zistíš, že moje kráľovstvo je bezpečným miestom pre stratených. Ľudia sa sem prichádzajú skryť. Jednoducho skočia a ja sa o nich postarám. Tu nie sú žiadne problémy, násilie, predsudky, len zábava.“

Šialené putovanie. Takto by sa dvoma slovami dala zhrnúť kniha. Aj keď som najskôr neveriacky krútila hlavou, tak nakoniec si ma získala. Často krát mi priniesla aj úsmev na tvári, niekedy nechápavé pohľady. No odvážne projekty mám rada. V knihe nechýbajú fenomény dnešnej doby, ako sociálne siete, chýbajúca tolerancia voči rozdielnej orientácii, či problematika neonacizmu. Sú však včlenené do deja veľmi citlivo s prihliadnutím na rozprávkový fantazijný svet. Jedná sa o útle dielko, ktoré máte prečítané rýchlo. Hoc je to určite trošku iná kniha, zaslúži si pozornosť. Podpora slovenských začínajúcich autorov je nevyhnutná. Ako oddychovka na večer je to výborná voľba.

„Každé kúzlo má následky a niekedy sa do celého procesu zamocete príliš hlboko. Stratíte pritom veľa energie a väčšinou viac pokazíte, ako napravíte.“

Július Satinský: Gundžovníky

Agnieszka Wójcińska: Vesmír v kvapke vody