Marie Benedict: Jediná žena v miestnosti

V tomto roku vyšla kniha, Jediná žena v miestnosti, ktorá opisuje pozoruhodný príbeh, nádhernej rakúsko-americkej herečky, Hedy Kiesler v rokoch 1933 až 1942. V príbehu sa čitateľ ocitá spolu s Hedy na javisku počas jej debutového predstavenia Sissi kde stvárnila samotnú Alžbetu Bavorskú. Hedy si herectvo užíva a nadchýna ju byť niekým iným. Na konci debutu je Hedy obdarená veľkým množstvom ruží od záhadného muža, ktorý jej zmenil z veľkej časti život. Tým záhadným mužom je, najvplyvnejší Rakúšan, Friedrich Mandl, ktorý je obchodník so zbraňami. Hedy má v tom období len devätnásť rokov a Friedrich tridsaťtri, po pár týždňoch podnikateľ požiada herečku o ruku a majú veľkolepú svadbu v najkrajšom kostole vo Viedni. Zaujímavosťou je, že obaja majú židovské korene a tým, že Hedy konvertovala na kresťanstvo, si zachránila život, no zároveň prišla o možnosť vystupovať na javisku.

Jediná žena v miestnosti je samotná Hedy, ktorá bola súčasťou manželových honosných večierkov, kde slúžila ako okrasa. Herečka nebola len nádherná a talentovaná, ale bola aj veľmi múdra a inteligentná, páni si mysleli, že Hedy ich reči nezaujímajú, ale vždy pozorne počúvala. Keďže herečka disponuje dobrou pamäťou, tak každé slovo si dobre zapamätá, odhalí plány tretej ríše, zistí nedostatky v zbraniach alebo v technike. Začne sa vzdelávať v oblasti vojenskej bojovej techniky a popri tom začne plánovať útek zo zlatej klietky. Samozrejme, že vymyslí diabolský plán a utečie prezlečená za slúžku, ktorá jej bola veľmi podobná, týmto útekom začína nová kapitola jej života.

Hedy nám postupne prerozpráva, ako sa stretá s vplyvným majiteľom filmovej spoločnosti a v tom čase si zmení priezvisko Kiesler na Lamarr. S herečkou sa ocitáme na luxusných večierkoch, kde sa nešetrí alkoholom, jedlom, bezduchými rozhovormi, kde nikoho takmer nezaujíma aká je situácia v Európe. No, Hedy sa nevzdá a začne vymýšľať prístroj, ktorý by pomohol americkému námorníctvu skrátiť druhú svetovú vojnu. Lenže,  Hedy je žena a krásna herečka a jej vynález neprejde. Už  v minulosti ženy boli považované za menejcenné a nie rovnako technicky zdatné, ako muži.

Autobiografický román herečky je písaný formou denníkov, čím sú kapitoly krátke a dej prebieha veľmi rýchlo, vety nie sú zložito napísané a ani v texte nenájdete príliš dlhé súvetia, v ktorých by ste sa zamotali. Možno jedinou výhradou, že prvá časť knihy bola síce podrobnejšia, ale zaujímavejšia a druhá časť knihy nebola tak detailne napísaná. V knihe sa dozviete o tom ako prebiehali prípravy na druhú svetovú vojnu v Rakúsku, postavenie bohatej židovskej rodiny v tomto období, postavenie žien, ich bojovnosť, krása a inteligencia alebo ako vyzeral Hollywood v minulosti.

Najzaujímavejší citát v knihe je: „Akékoľvek dievča môže vyzerať prekrásne. Stačí, keď bude pokojne stáť a tváriť sa prihlúplo.“ Pretože múdrych, vzdelaných a šikovných žien sa od minulosti každý bojí. Pre zaujímavosť, la mer znamená more, čiže začať čisto, pokojne, ale aj rozbúrene ako more. Okrem toho Hedy slúžila ako predloha ku kreslenej rozprávkovej postavičke, Snehulienka.

Emma Drobná: Better like this

Literárna revue 20/2020