Martha Hallová Kellyová: Orgovánové dievčatá

Debutový román Orgovánové dievčatá od autorky Marthy Hallovej Kellyovej pochádzajúcej z Nového Anglicka je spracovaný na základe skutočných príbehov žien z koncentračného tábora Ravensbrück. Autorka tieto skutočné udalosti preniesla do troch ženských postáv svojho románu. Caroline  žije v New Yorku, pracuje na francúzskom konzuláte a stará sa o francúzskych utečencov, ktorí stihli ujsť pred vojnovými hrôzami z Európy. Na obzore sa jej črtá ľúbostný vzťah, avšak všetko sa skomplikuje, keď Paul odchádza z bezpečia New Yorku do rodného Francúzska, do ktorého krátko na to vpadnú nacisti. Na druhej strane oceána poľská tínedžerka Kaša prijíma úlohu doručovania ilegálnych odkazov a vstupuje do poľského podzemného odboja. V dôsledku jedinej chyby sa, spolu so svojou mamou a sestrou, ocitnú v ženskom koncentračnom tábore  Ravensbrück a stávajú sa obeťami pokusov. Treťou postavou je ambiciózna mladá nemecká lekárka Herta, ktorá v rodnom meste nemá stále zamestnanie a musí sa postarať o chorého otca, preto ju zaujme inzerát v novinách o pracovnej pozícií lekárky v ženskom tábore, a keď miesto prijme, ocitne sa v pasci nacistickej mašinérie, z ktorej sa nedá len tak ľahko vycúvať.

Životy troch žien sa nečakane pretnú. Ako? To sa dozviete, ak siahnete po tejto bolestivo dojemnej knihe. Kniha s krásnou obálkou je síce rozsahovo objemnejšia, ale striedaním jednotlivých príbehov Caroline, Kaše a Herty dej plynie rýchlo a vy zabúdate na čas a  prežívate neľahké osudy dievčat spolu s nimi. Knihy s touto témou sa síce nečítajú ľahko, platí to aj o knihe Orgovánové dievčatá, pretože podáva svedectvá o hrozných podmienkach, v akých žili väzenkyne v tábore, či o lekárskych pokusoch a operáciách, ktoré boli páchané na ľuďoch. Napriek tomu, ak máte radi takéto knihy, určite z nej budete mať čitateľský zážitok.

Za recenziu ďakujeme Simone Trnkovej. :)

instagram: @kniholoverka

Literárna revue 10/2019