Osobný odber už na 478 miestach na Slovensku

Martha Hallová Kellyová: Orgovánové dievčatá

Autor: Simona Jasová Trnková, 25. mája 2019

Ak ste milovníkmi kníh s tematikou druhej svetovej vojny rovnako ako ja, určite vám neunikla novinka z vydavateľstva Ikar, Orgovánové dievčatá. Aj keď sa zdá, že kníh s touto témou je na trhu už viac než veľa, každá z nich v sebe nesie jedinečný príbeh, či už skutočný alebo inšpirovaný skutočnými udalosťami. Prečítala som už síce dosť podobných ľudských príbehov z vojnovej doby, ale vždy ma ten ďalší osud natoľko zasiahne, že premýšľam nad tým, ako sa to vôbec mohlo niekomu diať.

Debutový román Orgovánové dievčatá od autorky Marthy Hallovej Kellyovej pochádzajúcej z Nového Anglicka je spracovaný na základe skutočných príbehov žien z koncentračného tábora Ravensbrück. Autorka tieto skutočné udalosti preniesla do troch ženských postáv svojho románu. Caroline  žije v New Yorku, pracuje na francúzskom konzuláte a stará sa o francúzskych utečencov, ktorí stihli ujsť pred vojnovými hrôzami z Európy. Na obzore sa jej črtá ľúbostný vzťah, avšak všetko sa skomplikuje, keď Paul odchádza z bezpečia New Yorku do rodného Francúzska, do ktorého krátko na to vpadnú nacisti. Na druhej strane oceána poľská tínedžerka Kaša prijíma úlohu doručovania ilegálnych odkazov a vstupuje do poľského podzemného odboja. V dôsledku jedinej chyby sa, spolu so svojou mamou a sestrou, ocitnú v ženskom koncentračnom tábore  Ravensbrück a stávajú sa obeťami pokusov. Treťou postavou je ambiciózna mladá nemecká lekárka Herta, ktorá v rodnom meste nemá stále zamestnanie a musí sa postarať o chorého otca, preto ju zaujme inzerát v novinách o pracovnej pozícií lekárky v ženskom tábore, a keď miesto prijme, ocitne sa v pasci nacistickej mašinérie, z ktorej sa nedá len tak ľahko vycúvať.

Životy troch žien sa nečakane pretnú. Ako? To sa dozviete, ak siahnete po tejto bolestivo dojemnej knihe. Kniha s krásnou obálkou je síce rozsahovo objemnejšia, ale striedaním jednotlivých príbehov Caroline, Kaše a Herty dej plynie rýchlo a vy zabúdate na čas a  prežívate neľahké osudy dievčat spolu s nimi. Knihy s touto témou sa síce nečítajú ľahko, platí to aj o knihe Orgovánové dievčatá, pretože podáva svedectvá o hrozných podmienkach, v akých žili väzenkyne v tábore, či o lekárskych pokusoch a operáciách, ktoré boli páchané na ľuďoch. Napriek tomu, ak máte radi takéto knihy, určite z nej budete mať čitateľský zážitok.

Za recenziu ďakujeme Simone Trnkovej. :)

instagram: @kniholoverka