Matteo Strukul: Kacír Michelangelo

Ako sám v záverečných poznámkach priznáva: román Kacír Michelangelo sa mu písal najťažšie. Ale po jeho dočítaní musím povedať, že sa mu to ohromne podarilo. Celý text je neskutočne príťažlivý, priam si pýta, aby ste ho nepustili z rúk a len čítali. Veľmi ma prekvapil štýl a spisovateľský pôvab (ak to tak môžem nazvať), akým bola kniha čitateľovi podaná.

Príbeh zo života slávneho umelca Michelangela bol podmanivý. Priťahoval ma neskutočnou historicko-dramatickou silou. Bol presný v detailoch, neľútostný v boji so zlom, láskavý v stretnutiach, bolestný v tragédii a nakoniec víťazný v závere. Dej začína v Ríme v roku 1542, kedy má Michelangelo 68 rokov, už dokončil Pietu, Posledný súd a niektoré fresky v Sixtínskej kaplnke. Ostal mu záväzok dokončiť okrem iného aj náhrobok zosnulého pápeža Júliusa II z rodu Della Rovere. Do stredu náhrobku má vytesať sochu Mojžiša. Na apoštolskom stolci je pápež Pavol III., Michelangela má v obľube. Cirkev však uviazla na vlne zhýralosti a korupcie, podľahla svetskej moci, peniazom a politike. A to je to, s čím sa umelec nevie stotožniť. Mnohí ho vtedy považovali za drsného a nepríjemného starca, ale jeho ľudskosť a láska v ňom napriek biednemu zovňajšku ostávala aj v týchto zlých časoch.

"Úspech mu priniesol moc, oveľa väčšiu, než si vedel predstaviť, a predsa ju nezneužíval, či skôr vôbec na ňu nedbal, hoci nepochybne bol najslávnejším umelcom svojich čias.“

Olej do ohňa prileje skrytý nepriateľ v postave hlavného rímskeho inkvizítora, kardinála Carafu, ktorý chce za každú cenu ukázať svoju moc a podľa jeho mienky vyrvať Cirkev z pazúrov kacírstva. V románe vystúpi viacero zaujímavých postáv, ako napr. markíza Vittoria Colonna, ktorá sa stane priateľkou Michelangela rovnako ako jej verný priateľ, anglický kardinál Reginald Pole. Pri nich autor čerpal z reálnych historických prameňov. A potom sa v príbehu objaví mladé dievča Malasorte (zn. neštastnica, smoliarka), ktorej už meno bolo predzvesťou nešťastia. Pekná žena je v službách dominantnej kurtizány Impérie.

Ak by ste v tomto románe hľadali viacero obsiahlych opisov, v Kacírovi Michelangelovi ich nenájdete. Samozrejme, autor sa občas pozastaví pri zmienkach o jednotlivých dielach umelca, najmä pri soche Mojžiša, ale je to tak autenticky podané, že pri tom máte pocit, že sa tam naozaj nachádzate.

V románe Kacír Michelangelo nájdete veľa drámy, umeleckého cítenia, vášne a utrpenia. Až túto knihu budete čítať, akoby ste spolu s Maestrom tvorili jeho rukami umelecké diela. Najviac si to užijete pri pretvorení sochy Mojžiša, bolo to ohromujúce. Ako sochár Michelangelo okresával postupne Mojžiša, pootočil mu tvár, dotvoril či posunul iné časti, všetko toto priam môžete vidieť priamo pred svojimi očami - zatvoriac na chvíľu knihu a zadívať sa poriadne na prednú obálku - Mojžiš je tam presne taký, ako ho vytesáva z kameňa sám Michelangelo. No nie je to úžasné? A ak by ste ešte stáli v bazilike Sv. Petra v okovách (San Pietro in Vincoli! V Ríme a videli naživo tú sochu - toho Mojžiša, ktorého vlastnými rukami vytesal a v dokonalej podobe dokončil Michelangelo Buonarotti.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej, ktorú môžete nájsť aj na Instagrame pod menom terez_cita.

Volker Kutscher: Mokrá ryba

Peter Šloser: Mafiánska poprava?