Volker Kutscher: Mokrá ryba

Rok 1929. Konkrétne končiaci apríl tohto roka. Gereon Rath, syn slávneho Engelberta Ratha, ktorý je kriminálnym riaditeľom v Kolíne, sa ocitol v hlavnom meste povojnového Pruska, v Berlíne. Myšlienky na Kolín, na súd, na ten osudný
deň, potláčal len veľmi ťažko. Pri pomyslení na to si vždy musel zapáliť svoju obľúbenú overstoltzku. Preloženie z Kolína nebral tak drasticky ako to, že musí zmeniť pracovisko. Oddelenie A - Oddelenie vrážd, bolo pre neho to jediné, čo ho napĺňalo. Aj keď veľmi nerád zneužíval konexie svojho otca, lebo ho mal každý za riťoleza, hovoril si: ,,Prečo na Oddelenie E? Ja a na mravnostnom?" Čím viac nad tým premýšľal, tým menej sa mu to páčilo. ,,Možno to bude tak lepšie, nové mesto, nová práca, nový život."

V jeho útulnom byte, ktorý mu vybavil kolega na mravnostnom, Bruno Wolter - každý ho však volal Strýko, to nebolo až také zlé. Skôr ho napĺňal hnev nad zákazom domácej, ktorý znel jasno - žiadne ženské návštevy. Trápilo ho niečo iné. Musí nájsť spôsob, ako sa dostať na Oddelenie A. Náhodou sa objaví telo mŕtveho muža v kanáli, ktorý vyjavuje jasné znaky mučenia a tak sa bez nejakých pochýb púšťa do vyšetrovania na vlastnú päsť. Musí sa dostať na výslnie, veľmi to potrebuje, a toto je jeho šanca. V tomto momente netuší,čo si pre neho pripravuje jeho už dosť zvrátený osud a, že jeho kroky sa k nemu vrátia ako zákerný bumerang.

Kniha Mokrá ryba od Voltera Kutschera je krásnym začiatkom detektívnej série vyšetrovateľa Gereona Ratha. Fundamentálna vec každej knihy je ponúknuť taký zážitok, ktorý sa dostane pod kožu tak, že si mnohé situácie v knihe spájate so situáciami vo svojom vlastnom živote. Ak touto vlastnosťou kniha disponuje, automaticky sa stáva úspechom, lebo každý v nej nájde aj kúsok seba. Nie raz sa stalo, že som cítil podobnú emóciu ako hlavný predstaviteľ. Autor napísal hlavnú postavu tak dobre, že po prečítaní knihy som hľadal, či existuje nejaké pokračovanie s mladým komisárom Rathom. Spadol mi kameň zo srdca, pretože je napísaných ďalších šesť kníh. Toto dielo sa môže pýšiť aj nádherným opisom.

Atmosféra, ktorú kniha prinesie do vášho podvedomia je neuveriteľná. Pochmúrna nálada začínajúceho zločinu a politických udalostí v Berlíne v roku 1929 sa nesie celou knihou. Zo začiatku sa možno v knihe dá stratiť, ale vytvára to krásny efekt splynutia s hlavným protagonistom. Rovnako ako on spoznávate Berlín, jeho temné zákutia. Pomaly zistíte, kto v pozadí tajne ťahá za nitky a čo sa vlastne v tom Berlíne deje. Vznik organizovaného zločinu v meste je úžasne popísaný. Gangy, bary, podniky, ktoré prehrávajú nemravné filmy, kabarety s nadrogovanými zákazníkmi, to všetko sa v knihe nachádza. Začína éra, kedy sa bary stávajú dúpäťom pre obchod s drogami a rôznymi inými nelegálnymi činnosťami. V skratke, toto všetko sa môže niekomu zdať ako nadbytočný opis a kniha bez toho môže mať menej strán a byť rýchlejšie prečítaná. Musím však namietať. Bez tohto opisu by kniha nikdy nemala takéto čaro a nedokázala by naservírovať tak dokonalú atmosféru obdobia, do ktorého je zasadená. Vývoj zápletky môže byť na prvý pohľad pomalý, ale ako sa vraví, na dobré sa čaká a tu sa to čakanie s garanciou vyplatí.

Mokrá ryba je kniha s neobyčajnou atmosférou a ešte lepšou zápletkou. Postupne gradujúci príbeh si zamiluje každý čitateľ detektívneho žánru. Takéto vynikajúce dielo poteší každého, a preto knihu vrelo odporúčam.

Robert Bryndza: Deväť brestov

Matteo Strukul: Kacír Michelangelo