Michael Connelly: Temná ozvena

Harry Bosch je jedným z tých, ktorí bojovali vo Vietname a hovorili si tuneloví potkani. Bola to najšpinavšia a najtemnejšia robota, vstupovali do rúk zla pod vietnamskými dedinami, ktoré boli prekopané tunelmi a preplnené partizánmi. Špina, tma a neprekonateľný strach kreovali z vojakov neľútostných bojovníkov, neskôr neschopných vrátiť sa do bežných koľají každodenného života. Končili zdrogovaní na ulici, vo väzení ako kriminálnici, či mŕtvi.

„Harry Bosch má vojenskú minulosť aj rýchly postup na polícii. Od pochôdzkára, cez detektíva až do elitného oddelenia v centre sa stihol prepracovať za krátkych osem rokov, potom však prišiel pád a prevelenie z Oddelenia lúpeží a vrážd do Hollywoodu. Predstavuje ale vážny problém. Je to dobrý policajt, dobrý detektív – v skutočnosti bolo potrebné obdivovať jeho prácu na vyšetrovaní vrážd, najmä pri odhaľovaní sériových vrahov, no zároveň bolo zrejmé, že outsideri v systéme polície nikdy nefungujú dobre. No a Bosch bol jednoznačne outsider. Nepatril do veľkej policajnej rodiny a teraz na seba upozornil tým najhorším, čím len mohol.“

Vyvíjalo sa to výborne. Dokonalo spracovaný zločin. Vykopali tunel, nik na povrchu o ňom nemal ani poňatia, vkradli sa do trezora a vykradli zabezpečené schránky plné cenností a drahokamov. Takmer geniálne. Jeden chýbajúci článok a bolo by všetko ostalo nepovšimnuté. No ako by to bolo, nebyť nepodareného konca. Skrat. Jeden zo zločincov urobil fatálnu chybu, ktorá spustilu celú škálu nečakaných úkonov.

Našli ho mŕtveho v rúre pri priehrade. Predávkoval sa heroínom. Jasný uzatvorený prípad, teda takmer. Na miesto činu bol totiž privolaný službu konajúci detektív, Harry Bosch. Všimol si detaily, ktoré ďalším unikli. Na prípad nenazeral ako na ďalšieho mŕtveho feťáka, spoznal v ňom totiž svojho spolubojovníka a otázky sa začali nečakane vynárať. A treba podotknúť, že Harry Bosch je veľmi otravný, keď sa jedná o jeho prípad.

Preto sa aj dostal do vážnych problémov. Priplietol sa do cesty banditom, ktorí potrebovali priestor, čas a kľud. No mohol im to dať? Vysnoril ich, ukázal odznak, povyhrážal sa, použil starú dobrú policajnú techniku a… takmer ho to stálo život.

Kniha Temná ozvena je prvýkrát vydaná v roku 1993 a poviem vám, je to skvelý detektívny príbeh. S prvkami starej techniky, a teda písacie stroje (objavili sa niekde aj počítače), staré ciferníkové telefóny, telefónne búdky a podobne. Žiadna prehnane moderná technika, požívanie mobilov, internetu, mailov a ďalších moderných výdobytkov. Toto tu, milí čitatelia, je čistá detektívna práca, nasiaknutá atmosférou veľkomesta i s jeho pachmi a príchuťami. Chronologicky autor spisuje kroky, ktoré podniká hlavný protagonista na odhalenie zločineckej skupiny, žiadne rušivé prvky nenarúšajú princípy napínavej detektívky. Niekotré moderné tituly totiž podliehajú trendom, čo v najväčšej miere zdegradovať detektívnu prácu automatizovaním prostredníctvom techniky.

Michael Connelly svoju prácu vykonáva na výbornú. Jeho tituly sú presiaknuté zaujímavosťami z amerického prostredia. Disponuje schopnosťou zaujať čitateľa, čo je pri jeho knihách kľúčové. Mám jeho knihy rada, čítajú sa veľmi dobre.

Za recenziu ďakujeme Martine Kušnierikovej.

Viac info o knihách nájdete aj na jej instagrame: @matineknihy

Frank Tallis: Nevyliečiteľný romantik a iné znepokojivé odhalenia