Frank Tallis: Nevyliečiteľný romantik a iné znepokojivé odhalenia

„Láska je rovnostárska. Každý po nej túži, každý sa zaľúbi, každý ju stratí a spozná jej poblúznenia; a keď je láska nešťastná, naše relatívne bohatstvo, vzdelanie a postavenie sú nám nanič.“

V knihe Nevyliečiteľný romantik a iné znepokojivé odhalenia sa nachádza dvanásť prípadov na približne 215 stranách. V predslove autor píše, že tieto prípady sú autentické, príznaky, pocity a správanie sú zachované, avšak pacientom a pacientkam zmenil mená, aby zostali anonymní.

„Som presvedčený, že problémy vyplývajúce z lásky, napríklad poblúznenie, žiarlivosť, zlomené srdce, trauma, nevhodné pripútanie sa a závislosť si zaslúžia náležitú pozornosť a že hranica, oddeľujúca normálnu lásku od nenormálnej, je často nejasná.“

Autor prípady poňal predstaviť čitateľovi tak, akoby bol pri jeho sedení s pacientom/pacientkou. Sedenie a dialóg s pacientom dopĺňa o rôzne poznatky a výskumy, avšak nepovedala by som, že najnovšie, ako sa uvádza na obálke knihy. Často používa pre lepšie objasnenie prípadu výskumy a poznatky zo psychológie, ktoré sa vyvíjali ešte v počiatkoch tejto problematiky. Ide tak napríklad o výskumy z 19. storočia. Pri jednotlivých prípadoch „ponúka“ aj svoje vlastné postoje k nim, respektíve k daným klinickým javom.

Nájdete tu prípad ženy, ktorá bola presvedčená, že sa do nej počas jedného obyčajného zdravotného zákroku zaľúbil jej doktor a odvtedy upadla do depresie a psychickej choroby. Staršiu dámu, ktorá po smrti svojho manžela vídava jeho ducha. Nezdravú žiarlivosť, kvôli ktorej sa rozpadne vzťah či príliš intenzívnu sebalásku jedného muža. Prípad muža, ktorý je presvedčený, že je posadnutý diablom. A ďalšie znepokojivé odhalenia.

„Príznaky musia mať nejakú príčinu. Spôsobujú ich buď abnormality v mozgu, nerovnováha neuroprenášačov, potlačované spomienky, alebo narušené myslenie. Lenže príznaky sú koniec príbehu. Psychoterapia pre mňa zahŕňa rozprávanie rovnakým dielom ako vedu a súcit, azda aj väčším.“

Pokiaľ holdujete reálnym príbehom, ktoré sú k tomu ešte aj niečím špecifické a veľmi zaujímavé, kniha je pre vás ako stvorená. Krátke prípady vás prinútia trochu rozmýšľať, ale pritom nezanechajú nejasnosti či ťaživý pocit. Kniha môže byť vhodná aj pre tých, ktorí sa zaujímajú o rôzne psychické choroby alebo sa trápia či niekedy trápili pre lásku. Ak vás zaujíma, ako dokážu láska či zaľúbenie ovplyvniť a poznačiť človeka, siahnite po tejto knihe.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Literárna revue 16/2019