Michala Ries: Na úteku

Mladá autorka Michala Ries sa nám predstavila vo svojom debutovom románe s názvom Na úteku. Na začiatku sa zoznámime s 19 - ročnou Júliou, ktorá mi ako hlavná hrdinka neskutočne sadla. Možno aj preto, že sme boli v podobnom veku a jej povahy od tajnostkárky až po rebéliu sú mi veľmi známe. Až na tie jej modré vlasy, pírsingy, tetovania, záľubu v motorkách a samostatný život, čo zahŕňala práca, večierky a najväčší kameň úrazu - snúbenec jej kamarátky Betky, Adam, do ktorého sa nešťastnou náhodou zamilovala.

Neviem prečo, ale čakala som dark romance no Miška sa to rozhodla zobrať do vlastných rúk, a ponúkla mi pohľad Júlie a Adama a ich nedokonalú cestu plnú problémov. Neraz som bola v napätí ako sa to vyvinie, no čím ďalej sa to stupňovalo, tým viac sa moje očakávania a predstavy rozplynuli. Moja nálada bola ako na horskej dráhe, pretože to nebol len taký obyčajný príbeh o láske, ale skôr o jej druhej strane. Čím viac Adam ranil Júliine city, tým viac som mala slzy na krajíčku. Nedá mi nespomenúť postavu Betky - bola mi hrozne nesympatická a od prvej chvíle som vedela, že my dve by sme si k sebe cestu nenašli. Ani po zatvorení knihy som ten názor nezmenila.

Autorka by si zaslúžila mnoho pochvál za veľmi dobre odvedenú prácu a preto tu spomeniem naozaj vynikajúci a ľahký štýl, akým je kniha písaná. Tým, že mala len 12 kapitol ubiehala veľmi rýchlo, aj keď ja by som ich ešte niekoľko pridala. Príbeh nebol zbytočný komplikovaný a čítal sa sám. Ďalej sa mi veľmi páčil život motorkárov aj v súvislosti s jej otcom, ktorého smrť ju zasiahla. Bolo to úplné nové prostredie do akého som zatiaľ nemala možnosť nazrieť. A musím povedať, že týmto sa kniha výrazne odlišuje od ostatných. Miška je jednoducho originálna a nečudujem sa, že Na úteku patrí medzi top slovenské romány pre ženy. Nájdeme tu aj humor, ktorý považujem za spestrenie a som rada, že ho do príbehu sem-tam zakombinovala.

Čerešničkou na torte, pre tých čo nedajú dopustiť na maličkosti, sú v knihe popretkávané krásne, silné a hlboké myšlienky. Výpovedná hodnota tak zodpovedá všetkým emóciám, ktoré tam autorka vložila a čitateľ ich spolu s ňou môže zažiť a objaviť. Krásna a silná kniha je určite vhodná pre všetky vekové kategórie, ale predovšetkým by som ju zaradila do kategórie young adult, pretože poukazuje na životné nástrahy mladej a neskúsenej hlavnej hrdinky.

Jeff Zentner: Farby smútku

Uvítacia knižná akcia 2 + 1 len za 1€