Miriam Parkerová: Najkratšia cesta domov

Ako ďaleko môže byť miesto, kam naozaj patríte?

Krásny príbeh z prostredia Francúzska, z prostredia vinárstva prináša čitateľom spisovateľka Miriam Parkerová. Tento skvost s názvom Najkratšia cesta domov je o Hannah, ktorá má svoju budúcnosť už zariadenú. Bude žiť so svojím priateľom Ethanom v New Yorku a bude pracovať v spoločnosti, do ktorej nie je ľahké sa dostať a ktorá je prácou snov. Kým Hannah s priateľom neprídu na výlet do vinárstva, tak si to Hannah myslí. Avšak po tejto návšteve sa všetko zmení. Hannah dostane pracovnú ponuku priamo vo vinárstve, na mieste, kde ju to láka hneď pri prvej návšteve. Miesto v krásnom francúzskom vinárstve Hannah tak nadchne, že odmietne ísť s priateľom do New Yorku a priať pracovnú ponuku tam. Hoci jej plat nebude taký vysoký, ale Hannah jednoducho cíti, že tam musí ostať a pomôcť rodine s propagáciou vinárstva. Jej život začína mať iné rozmery, s Ethanom to nevyzerá najlepšie, rodina vo vinárstve sa rozpadá, ale vinárstvo napreduje. Každý z nich si uvedomí veci, na ktoré sa už pár rokov snaží prísť. Nakoniec každý nájde tu správnu cestu domov.

Viem si predstaviť čítať tento príbeh v kaviarni vo Francúzsku, piť na terase kávu a pozerať sa na Eiffelovu vežu. Znie to ako klišé, ale táto kniha sa presne na to hodí. Hoci začiatok knihy je trochu dlhší, kým sa to všetko začne zamotávať, ale príbeh hodnotím kladne a pozitívne. Musím sa priznať, že som zvyknutá prečítať knihu rýchlo, ale pri tejto knihe som strávila napočudovanie veľa času. Možno to bolo práve kvôli tomu, že príbeh neobsahuje veľa zápletiek a celý príbeh má jednu dejovú líniu. Odohráva sa na jednom mieste, so 7-mimi postavami stále dookola a celý príbeh sa točí len okolo toho, ako sa Hannah snaží pomôcť vinárstvu a prísť na to či miluje svojho priateľa Ethana alebo syna Williama, u ktorého je zamestnaná. Až v polovici knihy sa to všetko začne riešiť, každá postava začína mať nejaký problém, ktorý sa Hannah snaží vyriešiť, a vtedy kniha začína mať niečo do seba. Táto kniha prináša čitateľovi aj rôzne múdrosti, z ktorých sa skutočne dokáže poučiť a vnímať svoj vlastný svet tak, ako by mal a nájsť nielen správnu cestu domov, ale správnu cestu na pokračovanie svojho života. Príbeh ako všetky ostatné romantické príbehy sa končí šťastne, hoci nie tak, ako by si každý knihožrút hneď na začiatku predstavoval, čo sa mi páčilo ešte viac, pretože koniec príbehu ma skutočne trochu prekvapil. Takže nakoniec, hoci na začiatku som bola skeptická, som rada, že som knihu dočítala až dokonca a odporúčam ju prečítať všetkým, ktorých tieto krásne príbehy z vinárskeho prostredia a prostredia Francúzska lákajú.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej.

Timothy Snyder: Cesta do neslobody