Osobný odber už na 643 miestach na Slovensku

Timothy Snyder: Cesta do neslobody

Autor: Tibor Porubän, 28. mája 2019

Je Rusko dobre organizovaným molochom východu Európy alebo nebezpečenstvo pre celý svet? Do akej miery sa udalosti, ktoré sa v tejto krajine a v súvislosti s ňou udiali, môžu uskutočniť aj vo zvyšku starého kontinentu, prípadne v Spojených štátoch? Filozofické zamyslenie nielen na tieto otázky poskytol Timothy Snyder.

Americký historik je slovenským čitateľom známy vďaka jeho predchádzajúcim počinom Krvavé územie, Čierna zem či O tyranii. V nich sa pozrel na dôležité udalosti, ktoré sa odohrali v priebehu 20. storočia. Jeho najnovší počin je zasadený do obdobia na rozhraní 20. a 21. storočia, pričom sa dôsledne venuje udalostiam posledných rokov.

Snyder mi osobne vyhovuje tým, že vo svojich knihách nehodnotí a nesnaží sa nakloniť si čitateľa na svoju stranu. Nezabúda však pri tom použiť pádne argumenty a zasadiť ich do kontextu tak, že aj nezainteresovaný človek, ktorý sa nevyzná v ruských dejinách, prípadne nesleduje súčasné politické dianie v Európe a Amerike, bude všetkým súvislostiam krásne rozumieť.

Vopred upozorňujem, že priaznivci Putinovej politickej kariéry a jeho rozhodnutí môžu v priebehu čítania tejto knihy ostať prinajmenšom nahnevaní. Kritiku súčasného Ruska môžete vnímať najmä medzi riadkami a najmä v niektorých pasážach sa citlivé povahy nevyhnú zimomriavkam. Z hrôzy. Je potrebné ale jedným dychom dodať, že ani Trump a spol. nie sú ušetrení inteligentnej formy kritiky a nejeden by sa mohol čudovať, čo všetko môžu mať dve svetové veľmoci, ktorých vzťahy sú permanentne viac či menej napäté, spoločné.

Cestu do neslobody odporúčam všetkým politológom, politikom, ortodoxným populistom, ale aj priaznivcom inteligencie. Jednoducho všetkým, ktorí veria, že dnes sa vojna nevedie so zbraňou v ruke, ale v oblekoch, za obrazovkami monitorov a na všetkých frontoch.

Timothy Snyder (1969) je americký historik, profesor dejín na Yaleovej univerzite špecializujúci sa na dejiny strednej a východnej Európy.

Prijatie jeho diela Krvavé územie: Európa medzi Hitlerom a Stalinom odbornou verejnosťou i čitateľmi potvrdilo jeho miesto medzi najvýraznejšími anglosaskými historikmi strednej generácie. Za knihu získal viaceré významné ceny a s veľkým úspechom vyšla vo viac než dvadsiatich krajinách. Autor sa venuje nielen dejinám, ale často komentuje aj súčasné politické dianie a ako ukazuje záver jeho najnovšej knihy Čierna zem: Holokaust ako história a varovanie, venovanej holokaustu, je to zároveň angažovaný intelektuál, ktorý poukazuje aj na možné problémy v budúcnosti, čo robí aj v najnovšej knihe O tyranii – Dvadsať ponaučení z ... viac