Naomi Alderman: Sila

Dievčatá po celom svete nachádzajú novú schopnosť; elektrickú silu, ktorá im prídu z rúk. Zo začiatku spôsob sebaobrany a zdroj populárnych videí však zapáli iskru na celom svete, keď čoraz viac žien začína svoju silu využívať. Stretávame štyroch hlavných hrdinov, každý ma vo formovaní nového sveta svoje miesto, jeden ho priamo tvorí, ďalší možno nevedomky ovplyvňuje. Všetci štyria sú však svedkom aj páchateľom.

Allie svoju silu použije na záchranu pred náhradným otcom a na ukázanie cesty druhým. Margot sa ako politička snaží nájsť spôsob, ako silu zvládnuť bez rozpadu spoločnosti. Roxy, pochádzajúca z mafiánskej rodiny, chce silu využiť na pomstu za vraždu matky. Tunde, chlapík z Nigérie, sa rozhodne zmeny v krajinách ukázať celému svetu prostredníctvom videí. Autorka pri opise postáv nejde príliš do hĺbky, viac ako na ich vnútorné vlastnosti a charakteristiky sa sústredí na ich činy. Z tohto dôvodu môže byť ťažšie sa naozaj vcítiť do postáv, no myslím, že hlavným cieľom autorky bolo poukázať na to, čo nová sila vyvolá v spoločnosti ako celku a nie až tak detailne v jednotlivých ľuďoch.

Dej je písaný pomalším tempom a výrazne sa sústredí na politiku či formovanie nového náboženstva, čo môže spolu súvisieť viac ako by ste predpokladali. Ako čitatelia máme možnosť nahliadnuť do zákulisia boja o moc; nekalých praktík, zrád a tajných dohôd. A aj napriek tomu, že stránky nie sú nabité klasickými prekvapivými zvratmi a akčnými scénami, ktoré by človek pri sci-fi očakával, niečo na myšlienke za jednotlivými udalosťami pôsobí nesmierne pútavo. Spôsob akým je Sila písaná, priamočiarosť nepríjemných udalostí, citlivosť akou je ukázaný strach a bolesť, vytvárajú pri čítaní skvelú atmosféru.

Autorke sa podarilo brilantne poukázať na rozdiely medzi vnímaním žien a mužov, dokonca ich až absurdne zvýrazniť. Ukázala ako skreslene sa navzájom mnohokrát vnímame a na akej pôde tieto predsudky stoja. Chápem prečo veľa ľudí táto kniha nepresvedčila, rovnako ako som to chápala pri Príbehu služobníčky. Nie je to kniha pre každého, no je to veľmi kvalitná kniha s dôležitým odkazom. A ak ste náhodou čítali Príbeh služobníčky a páčil sa vám, určite neváhajte siahnuť aj po Sile, ktorá ponúka opäť iný pohľad na postavenie žien v spoločnosti.

Záver je plný otvorených otázok, no poskytuje odpoveď na tú najdôležitejšiu. Akoby vyzeral svet keby moc patrila ženám?

Za recenziu ďakujeme Adriane Friedlovej. :)

Instagram: @caroknih