Neil Gaiman: Nikdekoľvek

Kniha Nikdekoľvek je pre milovníkov urban-fantasy ako stvorená. Dej je zasadený do Londýna, ne-Londýna. Hlavný hrdina, Richard, je Škót, ktorý má v hlavnom meste svoj bežný život, prácu, priateľku Jessicu – budúcu manželku, byt a zopár priateľov. Nič neobyčajné. Ibaže raz, idúc s Jess na dôležitú večeru s jej šéfom, narazí na polomŕtve dievča v uličke. Napriek Jessicinej hrozbe zrušenia zásnub a intenzívnemu presviedčaniu, aby nechal bezvládne špinavé a zakrvavené dievča tak, pretože istotne ide o bezdomovkyňu, sa Richard rozhodne vziať dievča k sebe domov a pomôcť jej. To ale netuší, že dievča – Dvierka, je na úteku už niekoľký deň a že nie je tak celkom z jeho sveta. Je totiž zo sveta, ktorý je niekde a zároveň nikde. Spolu s Dvierkou mu do života vstupujú ďalšie postavy, okrem tých relatívne kladných aj dvaja nájomní vrahovia, pán Croup a pán Vandemar, ústredné „zloby“ tejto knihy. Dvierka mu otvorí dvere do sveta pod Londýnom, do temných kanálových
uličiek, do dvier, ktoré ho zavedú na podivné trhy a k čudným ľuďom oblečených ako zo steampunkovo - gotického festivalu, otvárajúcich existujúco-neexistujúce dvere do rôznych zákutí sveta-nesveta.

Richard je typický „gaimanovský“ hrdina. Inteligentný, empatický, sarkastický a pragmatický „týpek“ vhodený do prostredia absolútne odlišného od toho, v akom sa doteraz pohyboval. Čitateľ sa s ním dokáže ľahko stotožniť a svojim spôsobom ho každý má nejako v obľube. Tak, ako je to v prípade, napríklad, aj Shadowa z Amerických bohov. V knihe súčasne s jeho, bežia aj príbehy ostatných bytostí žijúcich paralelne v našom, ale aj v tom inom svete, primárne príbeh Dvierky a jej vyvraždenej rodiny. Čo je na tejto knihe zaujímavé je, že za skvelým príbehom odohrávajúcim sa nielen v historických uličkách, ale aj
v špinavých kanáloch, kde potkany nie sú len jednoduchými hlodavcami, ale kľúčovými osobnosťami v deji, sa skrývajú otázky, ktorými Gaiman „dobiedza“ do čitateľskej mysle a predstavivosti. Čo keď pod nami naozaj prebieha niečo, čo nás, ľudské tvory, obchádza a žije si vlastným životom? Čo keď je tu niečo viac, ako bežná rutina, do ktorej sme zapadli?
Čo keď stačí len otvoriť iné dvere?...

Za recenziu ďakujeme Barborke Tatierskej.

Viac o knihách, si viete pozrieť aj na jej instagrame: @theartcticlass