Oliver Jeffers: Tu sme - Poznámky k životu na planéte Zem

Autor v úvode vysvetľuje, že knižku napísal pre svojho maličkého syna Harlonda. Nevysvetľuje to nám, ostatným čitateľom, ale jemu, svojmu synovi. Počas celej knihy ho oslovuje, aby bolo jasné, že naozaj tieto poznámky k životu napísal preňho. Pôsobí to pekne a milo. Vymyslel takýto nápad, ako mu vysvetliť jednoduché veci, ktoré by mal o živote na Zemi vedieť. Formou knižky, vtipných popisov a krásnych ilustrácií.

Začína tým, že mu predstaví, kde žijeme. Kde sa planéta Zem nachádza, jej prostredie, planétových „susedov“. Pokračuje tým, z čoho sa naša planéta skladá. Prechádza vysvetľovaním o mori, oblohe, ľudskom tele, ľuďoch, zvieratách, noci a dni. Všetky informácie sú podané jednoducho, tak, aby im porozumeli tí najmenší. Niektoré sa snaží podať aj vtipne.

Druhá polovica knihy Tu sme už nesie aj trošku iný podtext. Autor jemne akoby odporúča synovi, ako sa správať na našej planéte:

„Čas tu na Zemi občas plynie pomaly. Väčšinou však plynie rýchlo, preto využi svoj čas naplno. Kým sa spamätáš, bude preč.“

Odkazuje mu, aby sa správal k ostatným ľuďom i zvieratám vždy milo a tolerantne. Aby toleroval inakosť, lebo každý tvor na našej planéte je iný, ale záleží na tom, že všetci sme tu spoločne, živí, a pre všetkých je na planéte dosť miesta. Radí mu, aby dával na planétu pozor, lebo inú už mať nebudeme. Taktiež metaforicky naznačuje, že naňho – svojho otca – sa bude môcť vždy spoľahnúť. Zaujímavo pôsobia aj predsádky knihy, kde vysvetľuje, ako nájsť cestu pomocou hviezd, keď sa stratí.

„Ľudia majú veľa rôznych tvarov, veľkostí a farieb. Môžeme vyzerať rozdielne, inak sa správať a rozprávať... ale nedaj sa tým oklamať, všetci sme ľudia.“

Svoje rozprávanie ukončuje veľmi peknou myšlienkou – „Na Zemi nikdy nie si sám.“ Niekto môže vnímať to, že nás tu je veľa a rôznych charakterov, národov či vierovyznaní negatívne, on však poukazuje na to, že je to tak správne a tak to má byť. Dôležité je naučiť sa to tolerovať a pokiaľ je to možné, priateliť sa, dôverovať si, pomáhať si.

Celé rozprávanie si autor sám podrobne ilustroval. Strany sú v podstate ilustrované kompletne celé a text je akoby do týchto ilustrácií iba vsadený. Knižka je naozaj krásna, poučná a veľmi pekne spracovaná. Vhodná pre deti od štyroch rokov, možno aj o niečo mladšie. Pokiaľ neviete, ako svojmu dieťaťu vysvetliť, ako funguje život na Zemi, toto bude tá správna voľba. Vďaka použitému rozprávaniu a celkovému konceptu je vhodná najmä ako darček od otca pre synčeka. :)

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a tiež recenzie nájdete aj na instagrame: @matine.knihy

Daniel Keyes: Kvety pre Algernona