Orhan Pamuk: Červenovláska

Vydavateľstvo Slovart prinieslo desiaty román od tohto významného tureckého spisovateľa s názvom ,,Červenovláska“. Kniha je počtom strán kratšia, ako môžeme byť zvyknutý pri Pamukových ostatných dielach, ktoré tiež vyšli vo vydavateľstve Slovart.

Román Červenovláska obsahuje tri časti. V prvej časti sa zoznamujeme s hlavnou postavou príbehu, zároveň rozprávačom v jednej osobe, s mladíkom menom Cem. Je plný očakávaní od života, chce si splniť svoje tajné sny. Spomína na svoje začiatky v kníhkupectve, ktoré ho viedli k splneniu svojho sna- stať sa spisovateľom. Z Cemovho rozprávania sa dozvedáme viac o jeho matke a otcovi. Milujúca matka mu je stálou oporou, o otcovi sa to však povedať nedá. Otec bol vyznávačom ľavicovej politiky v Turecku, za ktoré nie raz musel ostať vo väzení. Autor v postave Cemovho otca upozorňuje na  politicky nepokojné roky v Tureckej histórií, znamenali pre inak zmýšľajúcich ľudí veľké nebezpečenstvo. Tieto zlé skúsenosti formujú Cema a jeho politický úsudok, z časti aj jeho hnev k nemu, lebo dal prednosť iným pred vlastnou rodinou.

Cesta za jeho snom stať sa spisovateľom, náhle naberá iný smer, keď v lete získava prácu, ako pomocník majstra Mahmúda. Pre mladého pánka je práca veľmi náročná, kopať studne, o to viac mu majster Mahmúd pomáha neklesať na duchu a rozpráva mu náboženské príbehy, z ktorých si má zobrať ponaučenia do života. Na oplátku sa raz rozhodne Cem vyrozprávať starú antickú grécku tragédiu, o kráľovi Oidipovi, príbeh naberá na význame a to si ani neuvedomuje, ako ho tento príbeh ovplyvní v budúcnosti. Kopanie studne, hľadanie vody sa stáva určitý symbol pre Cema a majstra Mahmúda, prehlbuje sa vzťah medzi nimi, ako otec a syn. V majstrovi vidí otca, ktorý mu bolestné chýba, zároveň cíti hnev, ktorý si nevie vysvetliť. Postava červenovlásky vstupuje do deja nenápadne, so svojím kočovným divadlom intenzívne očaria mladého pánka. Mládenec si uvedomuje svoju posadnutosť jej krásou, neprekáža mu že je od neho niekoľko rokov staršia, potajme ju vyhľadáva. Noc s ktorou s ňou strávi, ostane dlho v jeho pamäti. V opojení lásky a krásou ženy, sa v príbehu stáva nečakaná udalosť a poznamená osud hlavnej postavy.

,,Občas sa mi o majstrovi Mahmúdovi snívalo. Stále kopal studňu na akejsi obrovitánskej modrej guli, pomaly sa krútiacej medzi hviezdami.“

Druhá časť románu pokračuje v novom svete. Modernom Istanbule, ktorý spája Európu s Áziou, západ a východ. Istanbul obklopuje stavebný ruch, mesto sa rozrastá, architektúra má iný rozmer. Orhan Pamuk vykresľuje Istanbul v modernom svetle, nezabúda na pôvod a krásu historických miest, kaviarní, uličiek.

,,Keď lietadlo na spiatočnej ceste domov klesalo, pátral som pohľadom po Öngorene, no cez mraky som videl len nekonečný Istanbul“.

Cem počas štúdia na vysokej škole stretáva svoju manželku. Jeho myseľ stále blúdi k červenovláske a majstrovi Mahmúdovi. So svojím otcom sa stretáva len málo. Vzťah medzi nimi dvoma sa po rokoch stále nezmenil. V manželstve je Cem so svojou manželkou šťastný. Vlastnia stavebnú firmu, ktorá dobre prosperuje. Firma je pre nich ako vlastné dieťa, ktoré nemajú. Tak ako v prvej časti autor nám ponúka ďalší orientálny príbeh o otcovi a synovi, Šahnáme, kde sa postavia zoči voči syn Suchráb a otec Rostam.

Minulosť dobehne každého z nás a to platí aj pre hrdinu románu. Noc s červenovláskou, práca pre majstra Mahmúda a dokonca aj otcova  politická minulosť zasiahnu do života Cema, v jednu osudovú noc. Koniec príbehu naberá dramatické obrátky, prekvapia nás a opäť raz ukážu dokonalosť diela tureckého autora.

Posledná tretia časť románu, mení rozprávača, stáva sa ňou červenovláska. Spomína sa svoju mladosť, ako začínajúca herečka v kočovnom divadle. Hovorí o svojich osudových mužoch a nevyjasnených udalostiach.

Červenovláska z pera Orhana Pamuka je romantický príbeh mladého chlapca, s tragickým koncom. Čaro deja tvoria staroveké príbehy. Skryté symboly, ktoré autor ponúka v tomto diele, naznačujú vzťahy medzi otcom a synom, medzi rôznymi kultúrami, východom a západom.

Začítajte sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_