Orlando Figes: Listy z Gulagu

Kniha Listy z gulagu odhaľuje strastiplnú cestu, na konci ktorej je víťazstvo lásky Leva a Svetlany nad tragickými podmienkami histórie.

Lev a Sveťa sa spoznali na vysokej škole a stali sa dôvernými priateľmi. Ich vzťah čoskoro prerástol do hlbšieho citu, avšak šťastné obdobie prerušila vojna. Lev bol počas vojny väznený v nacistických táboroch ako vojnový zajatec, preto so Sveťou stratil akýkoľvek kontakt. Ani po vojne sa však jeho peklo neskončilo. V roku 1946 sa 29-ročný Lev Mishchenko dostáva do arktického gulagu ako falošne obvinený z vlastizrady. V gulagu dostáva nečakaný list od svojej lásky Svete, ktorá sa o tom, kde sa Lev nachádza, dozvedela od jeho tety. Tak začína ich rozsiahla korešpondencia, ktorá obsahuje spolu takmer 1500 listov bez cenzúry. Historici túto zbierku listov považujú za nesmierne vzácnu a je uložená v múzeu moskovskej organizácie Memorial. Listy totiž obsahujú nielen súkromné správy zaľúbencov, ale aj opis a fungovanie gulagu či odraz psychiky Leva ako väzňa.

Úvod knihy oboznamuje čitateľa so životmi hlavných postáv pred vojnou a s účasťou Leva v druhej svetovej vojne a jeho následným väznením. Neskôr je text knihy vyskladaný na základe listovej korešpondencie, čo môže z hľadiska kompozície pôsobiť spočiatku mierne rušivo, avšak po pár stranách tento dojem pominie. Listy totiž umocňujú autentickosť tohto skutočného životného príbehu.

Ak máte radi vojnové knihy a chcete nazrieť do histórie ruských gulagov bez výrazne drsných scén, táto kniha sa vám bude páčiť. Kniha je písaná dosť „vecne“, to znamená, že pred očami sa vám skôr odohráva dokumentárny film, nie je to beletristická romanca na pozadí vojnových čias. Autentickosť textu umocňujú aj reálne fotografie či už samotných hlavných predstaviteľov knihy alebo fotografie gulagu a dediny Pečora. Kniha Listy z gulagu rozhodne patrí medzi knihy, ktoré rozšíria vaše obzory.

Za recenziu ďakujeme Simone Jasovej Trnkovej. :)

Viac o knihách, sa dozviete na knižnom instagrame: @kniholoverka

Jodi Ellen Malpasová: Sľúbená (Jedna noc)