Paolo Giordano: Požierači neba

Kniha Požierači neba je rozdelená na tri časti a epilóg. V prvej časti knihy sa autor vracia k témam dospievania a predstavuje nám hlavných hrdinov Teresu a Berna vo veku približne 14 rokov a opisuje ich nezvyčajné zoznámenie. Teresa trávi každé leto v dome svojej babičky na vidieku a neskutočne sa tam nudí. Jedného večera však z okna svojej izby zazrie troch chlapcov v jej veku, ktorí sa tajne prišli okúpať do ich bazéna. Teresa sa  neodvráti, keď zbadá, že sú nahí, ale naopak pozoruje trojicu a ich vzájomné bratské vystrájanie, až pokým sa neobjavia správca domu spolu s jej otcom a chlapcov nevyženú. Tento nočný incident prinúti trojicu chlapcov vrátiť sa za denného svetla do domu Teresinej babičky a ospravedlniť sa. Vtedy sa Teresa vymaní z nudného stereotypu letných dní a začínajú sa jej každodenné dobrodružné vychádzky na neďaleký statok, kde chlapci žijú. Stáva sa súčasťou ich každodenných aktivít a tiež zisťuje, že na statku ich vychovávajú vo viere v Boha. Najviac si rozumie s Bernom, s ktorým sú si každé leto bližší. Nastane však deň, kedy sa Teresa vráti po roku opäť na statok, ale Berna tam nenájde.  Dozvie sa, že čaká dieťa s inou, a preto odišiel... to vravia miestni ľudia,  ako to však naozaj bolo sa dozvie až po mnohých rokoch.

V druhej časti knihy sa Teresa vracia na vidiek už ako 23-ročná, na pohreb svojej babičky. Medzi ľuďmi, ktorí prišli na pohreb spozná Berna a znovu sa po rokoch stretávajú. Opäť k sebe nájdu cestu a Teresa sa zdrží na vidieku dlhšie ako plánovala... už sa totiž do Turína k rodičom nevráti a zostáva žiť na statku s Bernom a skupinkou mladých ľudí. Snažia sa o návrat k čistej prírode, žiť bez umelých zásahov a pestovať vlastné biopotraviny. Takéto spolužitie však netrvá večne a postupne ich zanietenie vyprchá. Vzťah Teresy a Berna však nadobudne nový rozmer a zatúžia po spoločnom dieťati. Čaká ich však strastiplná cesta, ktorá spustí lavínu osudových udalostí.

Tretia časť románu je emocionálne najsilnejšia, dej vyvrcholí na Islande, kde Teresa vycestuje, aby sa po istej dobe odlúčenia opäť stretla s Bernom. Situácia je opísaná veľmi podrobne, rovnako ako Teresine pocity, takže čitateľ to celé prežíva spolu s ňou.

Majstrovský spisovateľský talent Paola Giordana sa v románe Požierači neba naplno prejavil a myslím, že zasiahol nejedno čitateľské srdce. Mňa touto  knihou  úplne dostal a už teraz viem, že sa k nej s odstupom času určite vrátim a budem chcieť ten príbeh prežiť znovu.

Za recenziu ďakujeme Simone Jasovej Trnkovej. :)

instagram: @kniholoverka

Eric Fan, Terry Fan: Medzi nebom a morom