Paul Scharre: Armáda Strojov

Paul Scharre, bývalý člen americkej pechoty, ktorý slúžil v Iraku a v Afganistane, je riaditeľom programu Technológie a národná bezpečnosť. V centre pre novú americkú bezpečnosť sa zamýšľa, aká by mala byť budúcnosť vojny. Viac ako 30 krajín v dnešnej dobe vlastní autonómne zbrane. Rád by som priblížil celú problematiku knihy vďaka príbehu Paula Scharrea. Počas toho ako slúžil v Afganistane, pozoroval život v malej dedinke ukrytý poza skalný výbežok. Onedlho si však všimol, že okolo nich pridlho chodilo malé dievčatko, ktoré sa tvárilo, že pasie kozy. Až neskôr všetci pochopili, že ten šušťavo-pískavý zvuk, ktorí počuli, je zvuk rádiostanice, ktorú niesla. Odišla a pochopiteľne netrvalo dlho, kým bojovníci Talibanu dorazili.

Talibanistov postupne ubúdalo a Paul zavelil na ústup do ich základne. Pri tejto operácii bolo evidentné označiť mladé dievčatko za nepriateľa, ktoré posúvalo informácie vojakom o ich polohe. Všetci vedeli, že strieľať na dieťa by bolo zlé, ani to nemuseli rozoberať. Vojna prináša vojakom hrozné a ťažké rozhodnutia, ale toto k nim nepatrilo. Čo by však na ich mieste urobil stroj? Keby bol naprogramovaný na zneškodnenie nepriateľov, napadol by dievča. Mohol by robot vedieť, kedy je oprávnený zabiť alebo sa zamyslieť nad správnosťou svojho konania aj z iného hľadiska? Môžeme použiť umelú inteligenciu na vybudovanie bezpečnejšieho sveta, sveta, v ktorom je menej ľudského utrpenia, menej nehôd, menej krutostí. Alebo sa môžeme zviesť lákavosťou strojov - ich rýchlosťou, precíznosťou a zdanlivou dokonalosťou. Môžeme odovzdať moc strojom, dôverovať tomu, že budú plniť zadané úlohy, a dúfať, že sme to nepokazili, že v kóde nie je žiadna chyba.

Kniha Armáda Strojov je vynikajúca kniha, ktorá vďaka naozajstnému odborníkovi Paulovi Scharreovi zodpovedá na otázky o autonómii strojov, budúcnosti vojny a o pretekoch medzi krajinami v autonómnom zbrojení. Zaujímavým aspektom tohto diela je jeho faktografická štruktúra. Kniha do detailu vysvetľuje každý fakt, zamyslenie a možnosť. Dokonca aj nezainteresovaný čitateľ dokáže pochopiť komplikovanosť problémov a otázok, ktoré sa kniha usiluje zodpovedať.

Pre každého, kto by sa zaujímal o budúcnosť vojnových konfliktov, ich priebehu a okolnostiach, je táto kniha výborným zdrojom informácií. Dozviete sa aj o rozdielnych stupňoch autonómie strojov, ich morálke, stabilite a udelení právomocí. Forma knihy sa taktiež prelína s možnými príkladmi situácií v budúcnosti. Môže vás síce niekedy priam až zahltiť informáciami, ale to jej na kvalitách určite neuberá. Preto ju vrelo odporúčam.

Literárna revue 4/2021

Christy Lefteri: Včelár z Aleppa