Christy Lefteri: Včelár z Aleppa

Autorka príbehu, Christy Lefteri pracovala v roku 2016 a 2017 ako dobrovoľníčka v utečeneckom tábore v Aténach, kde sa stretla s veľkým množstvom utečencov, hlavne zo Sýrie a Afganistanu. Práve to ju priviedlo k napísaniu silného románu Včelár z Aleppa.

Príbeh je napísaný z pohľadu Nuriho, ktorý sa živí ako včelár v najväčšom Sýrskom meste Aleppo. To, rovnako ako aj celú Sýriu jedného dňa zaplaví hrôza – občianska vojna, ktorá navždy zmení život všetkých Sýrčanov. Nuri z počiatku nechce opustiť rodnú zem, za to zaplatí vysokú cenu, pri výbuchu bomby príde o syna a jeho manželka o zrak. Vtedy pochopí, že ak chcú prežiť, musia utiecť.

Dej knihy sa dá rozdeliť na dve dejové linky. Jedna sa odohráva v ubytovni pre imigranotov niekde na juhu Anglicka, kde sa Nuri s jeho manželkou pokúšajú dostať azyl. Autorka nám dáva možnosť nazrieť do tohto vôbec nie jednoduchého a vyčerpávajúceho procesu. Druhá dejová linka sa odohráva prostredníctvom Nuriho spomienok a snov, v nej sa dozvedáme ako prebiehala nebezpečná cesta oboch manželov z Aleppa až do Veľkej Británie.

Manželia sa počas strastiplnej cesty správajú odlišne. Slepá Afra je pasívna, čaká čo bude ďalej, je zmierená s možnosťou, že cestu možno neprežijú. Naopak Nuri je aktívny, zháňa jedlo, platí prevádzačov, bojuje. Postupne však začne spochybňovať či to všetko za to stojí. Začne sa strácať vo vlastnej mysli a to sa prejaví aj navonok. Napokon, vďaka bratrancovi Mustafovi, ktorý v ňom opäť oživí nádej, v sebe nájde silu prežiť.

Toto je jedna z tých kníh, ktoré človeku otvárajú oči. Včelár z Aleppa sa nečíta úplne najľahšie, obsahuje veľa opisov a použitý jazyk je pomerne kvetnatý, až poetický. Kniha je napísaná s citom. Zo začiatku sa môže rozprávanie zdať trochu zmätené, ale na konci, keď to všetko do seba zapadne pochopíte, že práve to knihe pridáva na autenticite. Rozhodne nič pre ľudí, ktorý hľadajú ľahšie, oddychové čítanie. Keď si však na ten jazyk zvyknete otvorí sa pred vami aj keď smutný, no zároveň tak krásny príbeh. Ukáže vám tému utečeneckej krízy z úplne inej perspektívy, než ako o nej píšu média.

Ak by som mal teda jednoducho zhrnúť o čom je táto kniha, je to kniha o zraniteľnosti a sile nádeje na nový začiatok. Odporúčam !

Paul Scharre: Armáda Strojov

Stuart Turton: Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej